الكلمات المفتاحية: الميزة التنافسية، الدراسات العليا. Keywords: Competitive advantage, Graduate Studies.
Issue Date:
21-Jun-2016
Abstract:
الملخص
هدفـت الـدراسة إلى معرفة الميزة التنافسية في الجامعة الأردنية كما يراها طلبة الدراسات العليا، تكون مجتمع الدراسة من طلبة الدراسات العليا في الجامعة الأردنية للعام الدراسي (2015/2016م). وتم اختيار عينة عشوائية ممثلة للمجتمع حجمها (115) طالباً، ولتحليل بيانات الدّراسة، استُخدِمت المتوسّطات الحسابيّة، والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الأحادي، واختبار (ت)، ومعامل بيرسون. وأظهرت نتائج الدّراسة، أن درجة إدراك طلبة الدراسات العليا في الجامعة الأردنية لمفهوم الميزة التنافسية جاءت بدرجة مرتفعة، كما أظهرت النتائج إن أهمية متطلبات بناء الميزة التنافسية من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا في الجامعة الأردنية في المجالين الأول والثاني والرابع متوسط، والمجال الثالث مرتفعة. وكذلك إشارة النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥α) لدرجة أهمية متطلبات الميزة التنافسية في الجامعة الأردنية كما يراها طلبة الدراسات العليا فيها تبعاً لمتغير التخصص الأكاديمي، وكذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في باقي المجالات، باستثناء المجالين (الموارد البشرية، وتكنولوجيا ونظم المعلومات)، وأظهرت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالـة(0.05≥α) لدرجة أهمية متطلبات الميزة التنافسية الجامعة الأردنية كما يراها طلبة الدراسات العليا فيها تبعاً لمتغير المستوى التعليمي، وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في باقي المجالات، باستثناء المجال (البحث العلمي وإنتاج المعرفة).
وفي ضوء تلك النتائج توصي الدراسة متابعة كل ما هو جديد في مجال البحث العلمي وإنتاج المعرفة وتوفير مدرسين على قدر من العلم والمعرفة وتكنولوجيا المعلومات، من أجل زيادة القدرة التنافسية في عصر العولمة وانفتاح الأسواق، وكذلك السعي الجاد نحـو توفير متطلبات الميزة التنافسية باعتبارهـا الدعائم الأساسية للميزة في الجامعات.
الكلمات المفتاحية: الميزة التنافسية، الدراسات العليا.
Abstract
The study aimed to find out the competitive advantage in the University of Jordan as seen by graduate students. The study population consisted of graduate students at the University of Jordan for the academic year (2015/2016). It was chosen as a random sample representative of the population size (115 students). To analyze the data of the study, the averages, standard deviations, analysis of variance, t-test, and Pearson coefficient were employed. The study results showed that the degree of realization of graduate students at the University of Jordan to the concept of competitive advantage came highly. The results also showed that the importance of the requirements of building a competitive advantage from the viewpoint of graduate students at the University of Jordan in the first, second fourth average, and the third areas is high. It is indicated that there is no statistically significant differences at the level (α≤0.05) for the degree of importance of competitive advantage in the University of Jordan requirements as seen by graduate students depending on the variable of academic specialization. Moreover, there are no statistically significant differences in other areas, with the exception of the human resources and technology and information systems. Statistically significant differences at the level (α≤0.05) is found regarding the degree of importance of the competitive advantage requirements of the University of Jordan as seen by graduate students in variable depending on the level of education. In addition, a statistically significant differences are observed in other areas, with the exception of the field of scientific research and the production of knowledge. In the light of these findings. the study recommends follow-up to what is new in the field of scientific research and the production of knowledge and to provide teachers qualified in science and knowledge and information technology in order to increase competitiveness in the era of globalization and open markets. It also recommends to strive for providing a competitive advantage as requirements of the basic pillars of the feature in the universities.
Keywords: Competitive advantage, Graduate Studies.