DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1166
Title: درجة تضمنين كتب العلوم للصفين التاسع والعاشر الأساسيين في الأردن للمفاهيم والاتجاهات والممارسات الصحية
Authors: جيهان البلوشي, ابراهيم الشرع
Keywords: الكلمات المفتاحية: المفاهيم، والاتجاهات، والممارسات الصحية، كتب العلوم، الصف التاسع، الصف العاشر.‏ Keywords: Concept, Attitudes and Health practice, Science textbook, ninth and tenth grades.‎
Issue Date: 21-Jun-2016
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى تقصي درجة تضمين كتب العلوم للصفين التاسع والعاشر الأساسيين في الأردن للمفاهيم ‏والاتجاهات والممارسات الصحية.‏‎ ‎ولتحقيق أغراض الدراسة حلل (16) كتاباً للعلوم التي تدرس في العام الدراسي 2013-‏‏2014م. وأظهرت النتائج أن أعلى النسب لدى عينة الدراسة كانت للمفاهيم الصحية وأقلها للاتجاهات، ولم تظهر النتائج فروقاً ‏دالة إحصائياً في درجة تضمين كتب العلوم للمفاهيم والاتجاهات والممارسات الصحية باختلاف المستوى التعليمي (التاسع ‏والعاشر)، فيما أظهرت اختلافا ذا دلالة في درجة تضمين المفاهيم والاتجاهات والممارسات الصحية باختلاف المبحث لصالح ‏مبحثي الكيمياء والعلوم الحياتية. وفي ضوء النتائج، أوصت الدراسة بتوصيات أهمها زيادة التركيز على تنمية الاتجاهات ‏والممارسات في محتوى كتب العلوم للصفين التاسع والعاشر الأساسيين.‏ الكلمات المفتاحية: المفاهيم، والاتجاهات، والممارسات الصحية، كتب العلوم، الصف التاسع، الصف العاشر.‏ Abstract This study aims to investigate the degree of including the health concepts, attitudes and practices in the ‎science textbooks for the ninth and tenth grades in Jordan. To achieve the purpose of the study, analysis ‎instruments for the contents were developed to identify the level of including the health concepts, attitudes and ‎practices in science textbooks. ‎ The results showed that the highest ratio of the sample is for the health concepts and the least for attitudes. ‎They also showed that while there are no statistically significant differences in the degree of science textbooks ‎inclusion of health concepts, attitudes and practices regarding the grade (ninth and tenth), there are significant ‎differences in the degree of inclusion of the health concepts, attitudes and practices regarding textbooks, mainly, the ‎chemistry and the biological sciences.‎ In the light of the results, the researcher recommended increasing the focus on the development of health ‎attitudes and practices in the content of science textbooks for ninth and tenth grades‏.‏ Keywords: Concept, Attitudes and Health practice, Science textbook, ninth and tenth grades.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1166
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(2)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.pdf5.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.