DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1160
Title: درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء التطبييقية في الأردن للحريات الأكاديمية من وجهة نظرهم
Authors: عمر محمد عبدالله الخرابشة
Keywords: الكلمات المفتاحية: حرية أكاديمية، أعضاء هيئة التدريس، جامعة البلقاء التطبيقية، الأردن.‏ Key words: ‎‏ ‏Academic freedom- Teaching staff- Al-Balqa’ Applied University – Jordan.‎
Issue Date: 21-Jun-2016
Abstract: الملخص هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء التطبيقية في الأردن للحريات ‏الأكاديمية من وجهة نظرهم، وقد قام الباحث بتصميم استبانة مكونة من (33) ثلاث وثلاثين فقرة موزعة على أربعة مجالات ‏هي: حرية التعبير عن الرأي، وحرية التدريس، وحرية المشاركة في اتخاذ القرارات الأكاديمية، وحرية البحث العلمي، وفق ‏تدريج ليكرت الخماسي، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتعرف درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء ‏التطبيقية في الأردن للحرية الأكاديمية، أجريت الدراسة على جميع أعضاء هيئة التدريس في كليات‎ ‎اقليم الوسط جامعة البلقاء ‏التطبيقية ممن يحملون مؤهل علمي ماجستير فما فوق خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2015/2016م، والبالغ عددهم ‏‏(608) عضواً وعضوة هيئة تدريس منهم (192) إناث تم توزيع (200) استبانة كان العائد منها (169) استبانة صالحة للتحليل ‏الإحصائي.‏ توصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للحرية الأكاديمية كانت بدرجة عالية في مجال حرية ‏التعبير عن الرأي، وبدرجة متوسطة في مجالات: حرية المشاركة في اتخاذ القرارات الأكاديمية وحرية البحث العلمي، وحرية ‏التدريس على التوالي، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.05≤ ‏α‏)‏‎ ‎في درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في ‏جامعة البلقاء التطبيقية للحرية الأكاديمية تعود لمتغير الجنس، ولصالح الذكور في مجالات حرية التدريس وحرية المشاركة في ‏اتخاذ القرارات الأكاديمية، ومتغير الخبرة التدريسية، ولصالح من خبرتهم (10-15 سنة) في مجال حرية التدريس، ومتغير الرتبة ‏الأكاديمية، ولصالح الأستاذ في مجال حرية البحث العلمي، وانتهت الدراسة بعدد من التوصيات.‏ الكلمات المفتاحية: حرية أكاديمية، أعضاء هيئة التدريس، جامعة البلقاء التطبيقية، الأردن.‏ Abstract The study aims at identifying the degree of academic freedom of teaching staff in Al-Balqa’ Applied ‎University from their perspective. The researcher has prepared a questionnaire that consists of (33) items distributed ‎on four areas: freedom of expression, freedom of teaching, freedom to participate in academic decision-making,‎‏ ‏and ‎freedom of scientific research according to Likert scale. The researcher uses the descriptive analysis approach in ‎order to identify the degree of academic freedom of teaching staff in Al-Balqa’ Applied University in Jordan. The ‎study is conducted on all teaching staff in the colleges of Al-Balqa’ Applied University in the central region who ‎hold master degree and above during the academic year 2015/2016. The population of the study consists of ‎‏)‏‎608) ‎teaching staff (192) are females. Two hundred (200) of the questionnaires are distributed and the numbers of return of ‎the questionnaire are (169) valid for statistical analysis. The study concludes that the degree of teaching staff of ‎academic freedom was high in favor of freedom of expression and moderately in the areas of: freedom to participate in ‎academic decision-making, freedom of scientific research, and freedom of teaching in consecutively. Also, there is a ‎presence of statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) in the degree of the teaching staff at the University of ‎Balqa Applied of academic freedom in favor of sex variable. While the areas of freedom of teaching and freedom to ‎participate in academic decision-making are in favor of males. Whereas the teaching experience variable is in favor ‎of(10-15) years of experience in the area of freedom of teaching while for the academic rank is in favor of professor in ‎the freedom of scientific research area. In light of the study results, the researcher recommends a number of ‎recommendations. ‎ Key words: ‎‏ ‏Academic freedom- Teaching staff- Al-Balqa’ Applied University – Jordan.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1160
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد (1/ب)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.doc377 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.