الكلمات المفتاحية: الصحافة الأردنية، النموذج الاقتصادي، إنتاج الأخبار، الأزمة الاقتصادية، الصحافة الورقية. Key words: the Jordanian press, the marketing model, news production, economic crisis, the printed newspapers.
Issue Date:
20-Oct-2016
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة الى معرفة حجم اهتمام الصحافة الأردنية باستخدام النموذج الاقتصادي في إنتاج الأخبار كوسيلة لمواجهة الأزمة الاقتصادية التي تعيشها الصحافة المطبوعة في الأردن منذ سنوات. وقام الباحث بتحليل مضمون (1024) قصة خبرية موزعة ما بين (592) من صحيفة الرأي و(432) من صحيفة الدستور. وكشفت نتائج الدراسة أن الصحف الأردنية تولى النموذج الاقتصادي اهتماما ضعيفا في إنتاج الأخبار. ومع ذلك تبين أن صحيفة الرأي أكثر ميلا لاستخدام النموذج الاقتصادي مقارنة بجريدة الدستور.
وتشير بيانات التحليل إلى ان الغالبية العظمى من قصص الدراسة اعتمدت على مصادر رسمية والتي شكلت ما نسبته (94.4%). وشكل المحتوى الإعلامي العام نحو ثلاثة أرباع (74%) وبواقع 758 قصة مقابل أكثر من الربع (26%) تركز على المحتوى الخاص. فيما كانت نحو (60%) من القصص الإخبارية المنشورة في الرأي والدستور من الحجم القصير، يليها (26%) من الحجم المتوسط، وأخيراً (14%) من الحجم الكبير. وكشفت الدراسة أن نحو ثلثي القصص المنشورة في صحف الدراسة (67%) تم إنتاجها من خلال صحفي واحد، فيما بلغت نسبة اعتماد صحف الدراسة على نشر اخبار أنتجت من غير كادرها الصحفي وبنحو (32,5%).
الكلمات المفتاحية: الصحافة الأردنية، النموذج الاقتصادي، إنتاج الأخبار، الأزمة الاقتصادية، الصحافة الورقية.
Abstract
This study aimed at examining the degree to which the Jordanian daily newspapers were interested in using the marketing model in the production of the news as a way of facing the business crisis which the Jordanian newspapers have experienced years go. The researcher analyzed the content of (1024) news stories, (592) stories from Al Rai and (432) from Addustor. The results of the study revealed that the Jordanian newspapers are not interested in employing the marketing model in news production. About two thirds (64%) of the published stories had very low marketing values in the content. However, the results found that Al Rai newspaper is more likely employing marketing values in the content compared to Addustor newspaper. Data analysis indicates that the vast majority of the stories relied on official sources, which accounted for (94.4%). Also, the public sphere content accounted for nearly three-quarters (74%) of the sample. About (60%) of the published stories were small size, (26%) were medium, and (14%) of the stories were large. The findings revealed that two-thirds of the stoires were produced by one journalists and the rest produced by Jordanain News Agencey "Petra".
Key words: the Jordanian press, the marketing model, news production, economic crisis, the printed newspapers.