DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1158
Title: النموذج التسويقي في إنتاج الأخبار لمواجهة الأزمة الاقتصادية للصحافة المطبوعة في الأردن: تحليل مضمون صحيفتي "الرأي"و"الدستور"
Authors: خلف محمد الطاهات
Keywords: الكلمات المفتاحية: الصحافة الأردنية، النموذج الاقتصادي، إنتاج الأخبار، الأزمة الاقتصادية، الصحافة الورقية. ‏ Key words: the Jordanian press, the marketing model, news production, economic crisis, the printed ‎newspapers.‎
Issue Date: 20-Oct-2016
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة الى معرفة حجم اهتمام الصحافة الأردنية باستخدام النموذج الاقتصادي في إنتاج الأخبار كوسيلة ‏لمواجهة الأزمة الاقتصادية التي تعيشها الصحافة المطبوعة في الأردن منذ سنوات. وقام الباحث بتحليل مضمون (1024) قصة ‏خبرية موزعة ما بين (592) من صحيفة الرأي و(432) من صحيفة الدستور. وكشفت نتائج الدراسة أن الصحف الأردنية تولى ‏النموذج الاقتصادي اهتماما ضعيفا في إنتاج الأخبار. ومع ذلك تبين أن صحيفة الرأي أكثر ميلا لاستخدام النموذج الاقتصادي ‏مقارنة بجريدة الدستور. ‏ ‏ وتشير بيانات التحليل إلى ان الغالبية العظمى من قصص الدراسة اعتمدت على مصادر رسمية والتي شكلت ما نسبته ‏‏(94.4%). وشكل المحتوى الإعلامي العام نحو ثلاثة أرباع (74%) وبواقع 758 قصة مقابل أكثر من الربع (26%) تركز ‏على المحتوى الخاص. فيما كانت نحو (60%) من القصص الإخبارية المنشورة في الرأي والدستور من الحجم القصير، يليها ‏‏(26%) من الحجم المتوسط، وأخيراً (14%) من الحجم الكبير. وكشفت الدراسة أن نحو ثلثي القصص المنشورة في صحف ‏الدراسة (67%) تم إنتاجها من خلال صحفي واحد، فيما بلغت نسبة اعتماد صحف الدراسة على نشر اخبار أنتجت من غير ‏كادرها الصحفي وبنحو (32,5%).‏ الكلمات المفتاحية: الصحافة الأردنية، النموذج الاقتصادي، إنتاج الأخبار، الأزمة الاقتصادية، الصحافة الورقية. ‏ Abstract This study aimed at examining the degree to which the Jordanian daily newspapers were interested in using ‎the marketing model in the production of the news as a way of facing the business crisis which the Jordanian ‎newspapers have experienced years go. The researcher analyzed the content of (1024) news stories, (592) stories ‎from Al Rai and (432) from Addustor. The results of the study revealed that the Jordanian newspapers are not ‎interested in employing the marketing model in news production. About two thirds (64%) of the published stories ‎had very low marketing values in the content. However, the results found that Al Rai newspaper is more likely ‎employing marketing values in the content compared to Addustor newspaper‏.‏‎ Data analysis indicates that the vast ‎majority of the stories relied on official sources, which accounted for (94.4%). Also, the public sphere content ‎accounted for nearly three-quarters (74%) of the sample. About (60%) of the published stories were small size, ‎‎(26%) were medium, and (14%) of the stories were large. The findings revealed that two-thirds of the stoires were ‎produced by one journalists and the rest produced by Jordanain News Agencey "Petra".‎ Key words: the Jordanian press, the marketing model, news production, economic crisis, the printed newspapers.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1158
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد (1/ب)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.doc314.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.