DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | عبدالمهدي الصوالحة, محمد المومني | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-21T16:19:24Z | - |
dc.date.available | 2017-11-21T16:19:24Z | - |
dc.date.issued | 2016-10-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1151 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هدف هذه الدراسة للتعرف على مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى عينة من الطلبة الجامعيين المغتربين بجامعة إربد الأهلية في ضوء متغيرات الجنس، نوع الكلية، السنة الدراسية، ومستوي التحصيل الدراسي. تكونت عينة الدراسة من (367) طالباً وطالبة، منهم (208) طالباً و(159) طالبة. أظهرت النتائج حصول أفراد العينة على مستوى متوسط من التفكير ما وراء المعرفي على المقياس ككل، وعلى جميع أبعاده: معالجة المعرفة، وتنظيم المعرفة، ثم معرفة المعرفة. أما فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة، فقد كشفت النتائج عن أن هناك فروق في مستوى التفكير ما وراء المعرفي يعزى للجنس لصالح الذكور، وأظهرت النتائج أن هناك فروق في مستوى التفكير ما وراء المعرفي يعزى لنوع الكلية لصالح الكليات العلمية، كما كشفت وجود فروق في مستوى التفكير ما وراء المعرفي يعزى للسنة الدراسية لصالح السنة الثالثة والرابعة. وأظهرت النتائج أيضاً أن هناك فروق في مستوى التفكير ما وراء المعرفي يعزى لمستوى التحصيل لصالح التحصيل المرتفع.
الكلمات المفتاحية: التفكير ما وراء المعرفي، الفروق الجنسية، الطلبة الجامعيين المغتربين، السنة الدراسية، نوع الكلية، مستوى التحصيل الدراسي.
Abstract
This study aimed at identifying the level of metacognitive thinking amongst students of university expatriate in Irbid National University in the light of the variables of: Gender, faculty type, academic year, and academic achievement level. The sample of the study consisted of (367) students: (208) males and (159) females. The results of the study revealed that the sample of the study showed a high level of metacognitive thinking at the total score level, and at the level of each domain separately: cognition processing, regulation of cognition and knowledge of cognition. The results revealed that are differences in metacognitive thinking level to the gender in the favor of males, and results showed that there are differences in metacognitive thinking level in to the faculty type in the favor of the scientific faculties, and there were differences in metacognitive thinking level to the academic year in the favor of third and fourth year. and there were differences in metacognitive thinking level in to the academic achievement level in the favor of the high achievers.
Key words: Metacognitive thinking, Gender Difference, Students of University Expatriate, Academic year, Faculty type, Academic achievement Level). | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: التفكير ما وراء المعرفي، الفروق الجنسية، الطلبة الجامعيين المغتربين، السنة الدراسية، نوع الكلية، مستوى التحصيل الدراسي. Key words: Metacognitive thinking, Gender Difference, Students of University Expatriate, Academic year, Faculty type, Academic achievement Level). | en_US |
dc.title | مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى طلبة المرحلة الجامعية الأولى المغتربين في ضوء بعض المتغيرات | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(23)، العدد (1/ب)، 2017م
|