Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1150
Title:
تقويم الكفاءة الداخلية النوعية لبرامج الدراسات العليا الموازية بكلية التربية في جامعة الملك سعود من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس : مقترحات للتطوير
الكلمات المفتاحية: تقويم، الكفاءة الداخلية، البرامج الموازية، الدراسات العليا، التعليم العالي، جامعة الملك سعود. Keywords: evaluation, quality efficiency, parallel program, graduate programs, higher education, King Saud University.
Issue Date:
20-Jun-2016
Abstract:
الملخـص
هـدفـت الدراسة إلى تقويم الكفاءة الداخلية النوعية لبرامج الدراسات العليا الموازية بكلية التربية في جامعة الملك سعود من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس. وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي بتطبيق أداة الاستبانة والمقابلات على أفراد العينة والبالغ عددهم (119) فرداَ في الفصل الدراسي الأول للعام 2014م. وتم تحليل البيانات بعدد من الأساليب الإحصائية منها التكرارات، والنسب المئوية، واختبار (ت)، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وأيضاً معامل ارتباط "بيرسون" ومعامل الثبات "ألفا كرونباخ". وتوصلت الدراسة إلى أن المستوى العام للكفاءة الداخلية متوسط لجميع المجالات. وكان ترتيب المجالات حسب أعلى مستوى كفاءة كما يلي: مجال أساليب التدريس، ثم أساليب التقويم، فسياسات القبول، فمجال محتوى البرامج، وأخيراً البحث العلمي. كما أظهرت نتائج المقابلة مع إدارة البرنامج وجود مشكلات تتعلق بالطلبة وأعضاء هيئة التدريس، والإجراءات الإدارية، والجداول، والبيئة الدراسية. وخلصت الدراسة بمجموعة من المقترحات والتوصيات لتحسين مستوى الكفاءة، من أهمها تطبيق المقترحات الواردة في الدراسة لرفع مستوى الأداء.
الكلمات المفتاحية: تقويم، الكفاءة الداخلية، البرامج الموازية، الدراسات العليا، التعليم العالي، جامعة الملك سعود.
Abstract
The study aimed at evaluating the internal quality efficiency of parallel graduate programs for the college of education at King Saud University from the view of (119) faculty members and students. Descriptive exploratory approach was used with a questionnaire and interview tools to collect the data in the first semester of 2014. Some statistical methods were used to analyze the data such as duplicates, percentages, t-test, average, standard deviation Pearson correlation coefficient and Cronbach’s alpha reliability coefficient. Results showed that the internal quality efficiency was intermediate, and the dimensions order of the efficiency according to the highest quality was as follows: teaching methods, evaluation approach, admission policies, program content, and scientific research. Also the results of the interview showed some problems related to students, faculty, administration procedures, class schedule, and study environment. Some suggestions and recommendations to improve the quality efficiency of the program were provided, such as implementing the suggestions in the study.
Keywords: evaluation, quality efficiency, parallel program, graduate programs, higher education, King Saud University.