DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1150
Title: تقويم الكفاءة الداخلية النوعية لبرامج الدراسات العليا الموازية بكلية التربية في جامعة الملك سعود من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس : مقترحات للتطوير
Authors: سارة المنقاش, نورة سعود بن معيقل
Keywords: الكلمات المفتاحية: تقويم، الكفاءة الداخلية، البرامج الموازية، الدراسات العليا، التعليم العالي، ‏جامعة الملك سعود.‏ Keywords: evaluation, quality efficiency, parallel program, graduate programs, ‎higher education, King Saud University.‎
Issue Date: 20-Jun-2016
Abstract: الملخـص هـدفـت الدراسة إلى تقويم الكفاءة الداخلية النوعية لبرامج الدراسات العليا الموازية بكلية التربية في جامعة الملك سعود ‏من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس. وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي بتطبيق أداة الاستبانة والمقابلات على أفراد ‏العينة والبالغ عددهم (119) فرداَ في الفصل الدراسي الأول للعام 2014م. وتم تحليل البيانات بعدد من الأساليب الإحصائية منها ‏التكرارات، والنسب المئوية، واختبار (ت)، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وأيضاً معامل ارتباط "بيرسون" ومعامل ‏الثبات "ألفا كرونباخ". وتوصلت الدراسة إلى أن المستوى العام للكفاءة الداخلية متوسط لجميع المجالات. وكان ترتيب المجالات ‏حسب أعلى مستوى كفاءة كما يلي: مجال أساليب التدريس،‎ ‎ثم أساليب التقويم، فسياسات القبول، فمجال محتوى البرامج، وأخيراً ‏البحث العلمي. كما أظهرت نتائج المقابلة مع إدارة البرنامج وجود مشكلات تتعلق بالطلبة وأعضاء هيئة التدريس، والإجراءات ‏الإدارية، والجداول، والبيئة الدراسية.‏‎ ‎وخلصت الدراسة بمجموعة من المقترحات والتوصيات لتحسين مستوى الكفاءة، من أهمها ‏تطبيق المقترحات الواردة في الدراسة لرفع مستوى الأداء.‏ الكلمات المفتاحية: تقويم، الكفاءة الداخلية، البرامج الموازية، الدراسات العليا، التعليم العالي، جامعة الملك سعود.‏ Abstract The study aimed at evaluating the internal quality efficiency of parallel graduate programs for the college of ‎education at King Saud University from the view of (119) faculty members and students. Descriptive exploratory ‎approach was used with a questionnaire and interview tools to collect the data in the first semester of 2014. Some ‎statistical methods were used to analyze the data such as duplicates, percentages, t-test, average, standard deviation ‎Pearson correlation coefficient and Cronbach’s alpha reliability coefficient. Results showed that the internal quality ‎efficiency was intermediate, and the dimensions order of the efficiency according to the highest quality was as ‎follows: teaching methods, evaluation approach, admission policies, program content, and scientific research. Also ‎the results of the interview showed some problems related to students, faculty, administration procedures, class ‎schedule, and study environment. Some suggestions and recommendations to improve the quality efficiency of the ‎program were provided, such as implementing the suggestions in the study.‎ Keywords: evaluation, quality efficiency, parallel program, graduate programs, higher education, King Saud ‎University.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1150
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد (1/ب)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7 سارة المنقاش ونورة معيقل.pdf7.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.