DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1148
Title: أثر برنامج تدريبي مقترح وفقاً لمعايير الجودة الشاملة لتنمية مهارات تحليل المحتوى لدى معلمي الرياضيات مختلفي القدرة الرياضية للمرحلة الثانوية في الأردن
Authors: عوض الطراونة, خالد أبو لوم
Keywords: الكلمات المفتاحية: معايير الجودة الشاملة، تحليل المحتوى، القدرة الرياضية.‏ Key Words: Total Quality Management, Content Analysis, The Different Math Abilities.‎
Issue Date: 18-Nov-2015
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر برنامج تدريبي مقترح وفقاً لمعايير الجودة الشاملة ‏لتنمية مهارات تحليل المحتوى لدى معلمي الرياضيات مختلفي القدرة الرياضية للمرحلة الثانوية في ‏الأردن، حيث اشتملت الدراسة على (120) معلماً ومعلمة تم اختيارهم من مديريات التربية والتعليم ‏التابعة لمحافظة الكرك، وتم توزيعهم على مجموعتين تجريبية وأخرى ضابطة تضم كل واحدة ‏منهما (60) معلماً ومعلمة، حيث قام الباحثان بتقسيم كل مجموعة إلى ثلاث فئات وفقاً لاختبار القدرة ‏الرياضية (منخفضة، متوسطة، مرتفعة)، وقام الباحثان بتدريب المجموعــة التجريبية على ‏برنامــج مقترح يساعد على تمكين المعلمين من مهارات تحليل المحتوى، وقد تــم استخدام ‏المنهج شبه التجريبي (‏Quasi Experimental Design‏)؛ لمعرفة فاعلية البرنامج التدريبي المقترح. ‏ولتحقيق هدف الدراسة، تم تطبيق أداة الدراسة التي تكونت من اختبار تحصيلي في مهارات تحليل ‏المحتوى واختبار القدرة الرياضية وفقاً لمعايير الجودة الشاملة للمنهاج، أظهرت نتائج الدراسة وجود ‏فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏‎≤.0,05‎‏ ‏α‏) بين المجموعة التجريبية والمجموعة ‏الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات تحليل المحتوى لصالح المجموعة التجريبية. كما ‏أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (‏‎0.05‎‏≥‏α‏) بين متوسطي ‏الأداء البعدي في مهارات تحليل المحتوى لدى أفراد المجموعة التجريبية وفقاً لمستوى القدرة ‏الرياضية لديهم. ‏ الكلمات المفتاحية: معايير الجودة الشاملة، تحليل المحتوى، القدرة الرياضية.‏ Abstract This study aimed at investigating the effect of a proposed training program ‎according to Total quality management for developing the skills of Content Analysis and ‎Evaluation Different Math Abilities of the Teachers in the Secondary Schools in ‎Jordan.The study included (120) male and female teachers chosen by the Directorates of ‎Education that follow Al-Karak‏ ‏Governorate . They were distributed into two groups. ‎Each of them contained (60) male and female teachers. The researcher divided each ‎group into three categories according to the test of the mathematical abilities (low, ‎medium, high): The researcher trained the experimental group on a proposed program to ‎help teachers to master the skills of Content Analysis. The Quasi-experimental Design was ‎used to identify the effectiveness of the proposed training program.‎ To achieve the goals of this study, the study tool was applied .It was an ‎achievement Test in the skills of Content Analysis in according to total quality ‎management for the curriculum. The results of the study showed that there were ‎statistically significant differences at the level of significance (α=0.05) between the ‎experimental and the control groups for the post application to examine the skills of ‎Content Analysis in favor of the experimental group. The findings indicated that there ‎were no statistically significant differences at the level of significance (α=0.05) between ‎the two Means of the post performance in the skills of Content Analysis among the ‎members of the experimental group according to their level of capability. ‎ Key Words: Total Quality Management, Content Analysis, The Different Math Abilities.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1148
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد (1/ب)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.pdf6.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.