DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1135
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسائد ربابعة, شاهر عبيد-
dc.date.accessioned2017-11-21T12:16:19Z-
dc.date.available2017-11-21T12:16:19Z-
dc.date.issued2016-09-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1135-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدراسة إلى الوقوف على أهم معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الجامعات ‏فلسطينية، من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الجامعة العربية الأمريكية، على اعتبار أنها أحد ‏نماذج هذه المؤسسات، واتبع الباحثان المنهج الوصفي من خلال تصميم استبانة بهدف جمع البيانات ‏من عينة الدراسة التي بلغ حجمها (68) عضواً، وبعد جمع البيانات وتحليلها أظهرت النتائج وجود ‏دلالة لمعيقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في جميع مجالات الدراسة المتمثلة بالجوانب القيادية، ‏والجوانب المعرفية، وإجراءات تنظيم عمل المؤسسة، وإجراءات البحث العلمي، وجوانب خدمة ‏المجتمع.‏ كما يبت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات إجابات أعضاء الهيئة التدريسية ‏فيما يتعلق بالمعوقات وذلك تبعا لمتغير الجنس لصالح الذكور، وتبعا لمتغير المؤهل العلمي لصالح ‏حملة درجة الدكتوراه، في حين تبين عدم وجود فروق في المعوقات تبعا لمتغير سنوات الخبرة. ‏وأوصت الدراسة بأهمية مراجعة الجامعة للإجراءات التنظيمية التي تتبعها لتنظيم عملها، وأهمية ‏إشراك‎ ‎أعضاء‎ ‎هيئة‎ ‎التدريس‎ ‎في العملية الإدارية بدرجة أكبر. ‏ الكلمات المفتاحية: معوقات، إدارة الجودة الشاملة، جامعات، الجامعة العربية الأمريكية، فلسطين. ‏ Abstract This study aimed at identifying the most important obstacles which limit the ‎implementation of the Total Quality Management (TQM) in the Palestinian Universities ‎from the perspective of the Arab American University (AAU) faculty, chosen here only as ‎a model of the said institutions. The researchers adopted the descriptive analytical ‎approach, by designing a questionnaire in order to gather data from the study sample of ‎‎(68) ‎‏)‏AAU‏(‏‎ faculty members. After gathering the data and analyzing them, results ‎showed that there is a significance of the obstacles, which limit the implementation of ‎total quality management in all areas of the study: leadership aspects, cognitive aspects, ‎work procedures of the organization, scientific research, and community service aspects. ‎ The results showed a differences of statistical significance among the average ‎responses to the obstacles, according to the sex variable in favor of males, according the ‎educational qualification, the variable was in favor of the Ph.D holders while no ‎differences in the obstacles were found according to the variable of the years of ‎experience.‎ ‎ The study made recommendations to the university concerned to review its ‎organizational work rules, and to further increase the involvement of the faculty ‎members in the various areas of the administrative process.‎ Key words: Obstacles, TQM, University, Arab American University (AAU), Palestine.‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: معوقات، إدارة الجودة الشاملة، جامعات، الجامعة العربية الأمريكية، فلسطين. ‏ Key words: Obstacles, TQM, University, Arab American University (AAU), Palestine.‎en_US
dc.titleمعوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الجامعات الفلسطينية: دراسة حالة الجامعة العربية الأمريكيةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(1/أ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.pdf6.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.