Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1118
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د. جمال محمود أبو حسان
-
dc.date.accessioned
2017-07-24T09:56:40Z
-
dc.date.available
2017-07-24T09:56:40Z
-
dc.date.issued
2016-02-28
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/1118
-
dc.description.abstract
ملخص
قام المفسر محمد الطاهر ابن عاشور بكتابة تفسير ضخم تعقب فيه آراء بعض المفسرين الذين سبقوه، وكان ممن تعقبه الزمخشري في التفسير.
قام الباحث في هذا البحث بتتبع اعتراضات وتعقبات ابن عاشور للزمخشري في سورة البقرة وجمعها وجعل جزءا منها محلا لبحثه وذلك لكثرتها وعدم إمكانية معالجتها في بحث واحد، حيث قام بدراسة التعقبات موضع البحث، وتتبعها في مظانها من كتب التراث، ليقف حكما بين الزمخشري وابن عاشور، ليرى بعد البحث أي الرأيين أقرب لتفسير الآية، وقد سلك الباحث في بحثه المنهج العلمي دون أي تجريح أو شدة، وكانت غاية الباحث هي معالجة الأقوال دون الالتفات إلى شخصيات المفسرين رحمهم الله جميعا.
وقد خلص الباحث في بحثه إلى أن بعض هذه التعقبات كان ابن عاشور مصيبا فيها وبعضها الآخر كان الصواب فيها مع الزمخشري.
Abstract
This work shows that At-Tahir ibn Ashur has written a huge tafsir (interpretation of the Holy Quran) in which he objected the viewpoints of some preceding interpreters such as Zamakhshari.
In his quest، the researcher has tracked Ibn Ashur’s oppositions and objections to Zamakhshari throughout the interpretation of Surat al-Baqarah، studied the viewpoints in question in the related heritage books to be able to judge between the two viewpoints and conclude the most correct one.
Researcher has followed the scientific method in discussing the viewpoints without harshness or infringement. The goal of the researcher was to discuss the opinions without paying attention to the interpreters’ personalities Allah mercy upon all of them.
Researcher concluded that ibn Ashur’s views were right sometimes but in other questions Zamakhshari was correct.
en_US
dc.title
من تعقبات ابن عاشور على الزمخشري في تفسير سورة البقرة ما بين الآية (2-161) - جمـع ومقارنـة ونقـد- *