Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1113
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د. محمد حمد عبد الحميد
-
dc.date.accessioned
2017-07-24T09:51:39Z
-
dc.date.available
2017-07-24T09:51:39Z
-
dc.date.issued
2016-01-26
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/1113
-
dc.description.abstract
تخصيص العام بالمفهوم عند الأصوليين
د. محمد حمد عبد الحميد*
تاريخ وصول البحث: 25/2/2015م تاريخ قبول البحث: 26/1/2016م
ملخص
يتناول هذا البحث موضوعاً مهماً من موضوعات الدلالات في علم أصول الفقه، ألا وهو تخصيص العام المنطوق بالمفهوم، حيث قسم جمهور الأصوليين الدلالات إلى منطوق ومفهوم.
وقد تحدثت في هذا البحث عن العام تعريفه وأنواعه ودلالته، والتخصيص تعريفه وشروطــــه، والمفهوم تعريفه وأقسامه وحجية كل قسم، ثم ذكرت آراء الأصوليين في التخصيص بالمفهوم والتطبيقات الفقهية المترتبة على هذه المسألة.
وقد خلص البحث إلى أن الأصوليين قد اختلفوا في تخصيص العام بالمفهوم سواءً كان مفهوم موافقة أو مخالفة، ولكن خلافهم في التخصيص بمفهوم الموافقة كان أقل من خلافهم في مفهوم المخالفة تبعاً لخلافهم في أصل حجية المفاهيم.
وقد ألقت هذه المسألة بظلالها على المسائل الفقهية الفرعية فكانت سبباً لخلاف الفقهاء في كثير من المسائل، ومن أهمها أن جمهور الأصوليين قد جعلوا الإحسان للوالدين وعدم إيذائهما أصلا فقهيا خصصوا به عمومات الكتاب والسنة.
Abstract
The present research aims to address the issue of specifying Al- amm( ) by the semantic text or the implied meaning (al-mafhum). According to the majority of Usul al Fiqh scholars, (al–dalalat) textual implications can be classified into (Mantouq) the pronounced meaning and (Mafhum) the semantic text or the implied meaning.
This study has been discussed the jurisprudential meaning of Al-amm, al- khass( ) and Al –mafhum as well as their types, semantic texts and legitimacy. The researcher has also analysed Usul al Fiqh scholars’ perspective regarding the process of specifying (Al–amm) by the semantic text or the implied meaning (Al -mafhum). In addition to that, this research has focused on Fiqh applications based on such linguistic process in establishing Sharia rulings.
The researcher has come to the conclusion that Usul al Fiqh scholars has differed
in the issue of specifying (Al–amm) by the semantic text or the implied meaning (Al –mafhum). However, their disagreement on the issue of specification of Al-amm by the divergent meaning (Mafhum al-Mukhalafah) was more obvious than specifying Al-amm by harmonious meaning (mafhum al-muwafaqah). Their disagreement has also led to the
the bitter Fiqh dispute among Muslim jurists in addressing a large number of Fiqh matters. One of these matters is that the majority of Usul al Fiqh scholars made it clear that kindness in dealing with parents and not harming them is a Fiqh principle that must be used in specifying Al-amm in the whole Quran and Sunnah.