ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى سبر الواقع التربوي للجالية المسلمة في إنجلترا، وبيان التحديات التي يواجهها الجيل المسلم الناشئ في الغرب، وكيفية تعامل الجالية المسلمة في الغرب مع هذه التحديات على المستوى الفردي والجماعي. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الظاهرة وتحليلها في سياقها الاجتماعي من خلال جمع وتحليل معظم ما كتب حول الظاهرة موضع الدراسة.
وقد أظهرت الدراسة أن هناك مجموعة من التحديات التربوية المهمة التي تواجه أبناء الأقليات المسلمة في بريطانيا، منها ما يتعلق بطبيعة وتكوين النظام المدرسي، ومنها ما يتعلق بموضوعات المنهج الوطني والمحتوى التعليمي، ومنها ما هو عام على مستوى الجالية. كما أظهرت الدراسة أن الأقلية المسلمة استطاعت تذليل كثير من هذه العقبات بينما لا تزال أخرى قائمة تؤرق الجالية.
كلمات مفتاحية: الأقلية المسلمة، الجالية المسلمة، التحديات التربوية، انجلترا.
Abstract
The study aimed at examining the educational reality of the Muslim minority in England; exploring the main challenges facing the new Muslim generation born and brought up in the west; and demonstrating the ways in which Muslim communities have dealt with these challenges individually and collectively. The study used the analytical descriptive method to study the phenomena in its real social context through collecting and analyzing most of what has been written about the phenomena under question.
The study revealed a number of significant challenges facing the children of the Muslim minorities in England. Some of these are related to the nature of the British schooling system; others are related to the National Curriculum (NC) subjects and their learning content; while other challenges are general and related to the entire community. The study also revealed that the Muslim minority has defeated many of these challenges while the rest still exist and irritate the community.