ملخص
اعتنى الأئمة المتقدمون من أهل الحديث بنقد المتون وإعلال الأسانيد بها، ودراسة هذا المصطلح النقدي برهان ودليل على اهتمامهم بنقد المتون إلى جانب نقدهم الأسانيد، وفي ذلك تفنيد لشبهات الطاعنين في السنة من عدم عناية المحدثين بنقد المتون واقتصارهم على نقد الأسانيد. ويعد هذا المصطلح النقدي من الألفاظ النادرة الاستعمال عند نقاد المحدثين المتقدمين والمتأخرين، وأطلق مصطلح: "شبه موضوع" لقربه من الموضوع، كأن تكون النكارة والغرابة الشديدة بادية على متنه، ولو كان إسناده ظاهره الصحة. وذلك لأنهم يعرفون الكلام الذي يشبه كلام النبي من الكلام الذي لا يشبه كلامه بتفرد من لم تصح عدالته بروايته ونكارتها الشديدة. بخلاف الحديث الموضوع فقد ثبت للنقاد وتحقق لديهم بالأدلة والبراهين أنه موضوع كأن يكون في راوي الحديث من يتهم بالكذب أو الوضع، واستخدام النقاد لهذا المصطلح فيه قدر من التباين، حيث أطلق على بعض الأحاديث، في حين حكم آخرون بالوضع على الحديث نفسه، ولعل ذلك يعود لتردد الناقد أو استعجاله في الحكم، وإلا فإن شبه الموضوع ملحق بالموضوع.
الكلمات الدالة: نقد المتن، الحديث الموضوع، الأئمة النقاد، الضعيف.
Abstract
Early hadith scholars paid attention to Maten criticism. The critical term “semi-fabricated” is a proof for that attention to Maten criticism as well as to Sanad criticism. And that clears the doubts regarding claims that early scholars were not interested in criticizing the Maten. Indeed, the term “semi-fabricated” is infrequently used by hadith critics and it describes a text which is similar to a fabricated hadith even though the Sanad is apparently acceptable. Unlike a fabricated hadith which is proved to be transmitted by a liar, critics are able to distinguish the words of the Prophet from other words narrated by an unreliable individual by observing peculiarity in the text. Using this term has an amount of variation, some narrations are designated “semi-fabricated” while they are fabricated according to other critics. The reason for that variation, seemingly, is the reluctance of a critic and its prompt judgment.