DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | د. ناصر إبراهيم الشرعة | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-11T08:20:42Z | - |
dc.date.available | 2017-07-11T08:20:42Z | - |
dc.date.issued | 2016-07-10 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1076 | - |
dc.description.abstract | ملخص
هدفت الدراسة إلى تعرف دور التربية الإسلامية في تعزيز مبادئ الأمن الوطني لدى الطلبة في المدارس الأردنية، وفيما إذا كان ثمّة فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات: (الجنس، والرغبة في مهنة التعليم، والانتماء لإحدى مؤسسات المجتمع المدني، ودراسة المساقات التربوية)، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة تكونت من (44) فقرة موزعة مناصفة على مجالين (معلم ومنهاج التربية الإسلامية)، وبعد التأكد من صدق وثبات الاستبانة تم توزيعها على (146) معلم ومعلمة، يعملون في (67) مدرسة في العاصمة عمان ومحافظة المفرق ومحافظة إربد، أظهرت النتائج إن التربية الإسلامية تقوم بدور كبير في تعزيز مبادئ الأمن الوطني لدى الطلبة، وبمتوسط حسابي بلغ (4.14) وبنسبة مئوية بلغت (82.8)، وأظهرت النتائج فروقا ذات دلالة إحصائية باختلاف متغيرات: الجنس ولصالح الذكور، والرغبة في مهنة التعليم ولصالح ذوي الرغبة الكبيرة، والانتماء لمؤسسات المجتمع المدني ولصالح المنتمين، في حين لم تظهر فروقا ذات دلالة إحصائية باختلاف متغير دراسة المساقات التربوية، وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة بعضا من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: التربية الإسلامية، الأمن الوطني، المدرسة، المعلم، المنهاج.
Abstract
The study aimed to identify the role of the Islamic education in enhancing national security principles in Jordanian schools, as well, exploring if there are any statistical differences in sample estimations due to the variables of; gender, the desire for teaching, the affiliation to civil society institutions, and studying educational courses. To achieve the study goals, a questionnaire has been developed consisted of (44) items divided on two fields (religious education teacher and curriculum). The questionnaire has been distributed on (146) teachers who work in (67) schools in Amman, Mafraq and Irbid. The results of statistical analysis have revealed that, Islamic education in both fields, teacher and curriculum, has a great role in enhancing national security principles with a mean of (4.14) with a percentage of (82.8%). Furthermore, it showed that there are statistical difference due to the variables of; Gender in favor of Males, the desire for teaching in favor of who have great desire to teach, the affiliation to civil society institutions in favor of who are affiliated. No any statistical differences have been revealed to due to the variable of studying educational courses, In light of the results of the study it provided some recommendations. | en_US |
dc.title | دور التربية الإسلامية في تعزيز مبادئ الأمن الوطني لدى الطلبة في المدارس الأردنية* | en_US |
Appears in Collections: | المجلد 13 العدد1
|