DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1073
Title: المنهج الفقهي الدقيق لدى عمر بن الخطاب في اجتهاده القضائي ومدى تضمين منهجه لكتاب الثقافة الإسلامية للصف الأول الثانوي في الأردن**
Authors: د. حارث محمد العيسى*
د. قاسم محمد الحمود
Issue Date: 10-Jul-2016
Abstract: ملخص هدفت الدراسة إلى معرفة " اجتهاد عمر بن الخطاب  في القضاء و منهجه في إصدار الأحكام الاجتهادية القضائية، ومدى إمكانية تضمين هذا المنهج لكتاب الثقافة الإسلامية للصف الأول الثانوي في الأردن، وتم بحث أربعة نماذج تبين منهجية عمر بن الخطاب في الاجتهاد القضائي، والأسس التي اعتمدها، وبينت أهمية تضمين منهج عمر بن الخطاب لكتاب الثقافة الإسلامية بالنسبة للطلبة عند اطلاعهم على طريقة عمر بن الخطاب في التعامل مع النوازل، وأظهرت النتائج أن عمر بن الخطاب صاحب منهج اجتهادي، وذو نظرة ثاقبة للتعامل مع القضايا، وأوصت الدراسة باطلاع الطلبة على هذا المنهج والتدريب عليه. Abstract The study aimed to find out "the discretion of Omar ibn al-Khattab - may Allah be pleased with him - in the judiciary and his approach to the issuance of discretionary judgments, and the possibility of including this approach to the book of Islamic culture first grade secondary education in Jordan, it was examined four models show the methodology Omar ibn al-Khattab in jurisprudence, and foundations adopted that, and showed the importance of including curriculum Omar ibn al-Khattab for a book of Islamic culture for students when briefed on the way Omar ibn al-Khattab in dealing with the chaos, and the results showed that Omar Ibn al Khattab His approach judgmental, and has a look insight to deal with the issues, and recommended the study to inform students on the curriculum and training.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1073
Appears in Collections:المجلد 13 العدد1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(7) حارث العيسى المنهج الفقهي الدقيق.doc255 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.