Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/1028
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د. زكريا علي الخضر
-
dc.date.accessioned
2017-03-13T12:35:48Z
-
dc.date.available
2017-03-13T12:35:48Z
-
dc.date.issued
2015-04-05
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/1028
-
dc.description.abstract
ملخص
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن أهمية أسلوب الترقي من الأدنى إلى الأعلى في القرآن الكريم وأثره في تفسير القرآن الكريم.
وتتجلى أهمية هذا الأسلوب في بيان تلاؤم النظم القرآني، وإبراز بعض الأسرار البلاغية للإعجاز القرآني، وترجيح المعاني بعضها على بعض، وفهم الآيات على ضوئه.
وقد بين الباحث عناية المفسرين بهذا الأسلوب في تفسيرهم للقرآن، وما قدموه من قواعد نظرية في هذا الإطار، وعمل على تحليل نظراتهم إزاء هذا الموضوع الدقيق، وبين بعض اللطائف التي نبهوا إليها في ذلك، مع التركيز على التحليل والاستنباط وعرض أقوالهم وفق طرائق البحث العلمي.
Abstract
This research aims to explain the importance of graduation from down to up and its impact on meaning in the Qur'an.
The essence of this rhetorical method is observed in the composition of the Qur'an, as a style of connection among the meanings of the Qur'an. In other way, it is considered to be one of the methods that prouses the beauty of the rhetorical dimensions of the inimitability of the Qur'an, and a way of choosing one opinion over others, to understand the verses of the Qur'an well. The researcher also proposed to the care of the commentators and scholars of Qura'n sciences toward this accurate subject in two points:
The theoretical constructions and the objective method which is appeared in analytical and deduced information. Moreover, the researcher used the scientific methodology in order to achieve the results regarding this subject.
en_US
dc.title
أسلوب الترقي من الأدنى إلى الأعلى في القرآن الكريم وأثره في المعنى *