DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/348
Title: الهوية الوظيفية لدى عينة من معلمي وكالة الغوث الدولية في الأردن
Authors: نافر البقيعي
Keywords: Professional Identity
Teachers' Professional Identity
UNRWA
الهوية الوظيفية
الهوية الوظيفية للمعلمين
وكالة الغوث الدولية
Issue Date: 16-Jul-2014
Abstract: المُلخَّص هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى إدراك معلمي وكالة الغوث الدولية في الأردن لهويتهم الوظيفية، وتكونت عينة الدراسة من (359) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من المناطق التعليمية في الأردن، وقد أجابوا على مقياس الهوية الوظيفية للمعلمين. وللإجابة عن أسئلة الدراسة استُخدمت المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية ، وتحليل التباين المتعدد. وأظهرت النتائج أن مستوى إدراك الهوية الوظيفية لدى معلمي وكالة الغوث الدولية في الأردن كان مرتفعاً على المقياس الكلي وعلى جميع أبعاده: التعلّم والتعليم، ونمو الطلبة، والتطوير المدرسي، والعلاقات والخدمات المهنية، والنمو المهني. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الهوية الوظيفية تعزى لمتغير الجنس، ولصالح الإناث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ولصالح مؤهل البكالوريوس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة التدريسية. Abstract This study aims at investigating the awareness level of professional identity of teachers at UNRWA schools (United Nations and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) in Jordan. The study sample consists of (359) male and female teachers randomly selected from all educational districts of Jordan. A questionnaire is distributed to teachers who are asked to answer questions on the Teachers’ Professional Identity Scale. The average mean scores, the standard deviations and the multivariate analysis of variance are used to compute the- respondents’ answers to the questions. Results show that the teachers’ awareness level of their professional identity is high on the scale and the total of all its domains: learning and teaching, students’ growth, school development, interpersonal relationships, professional development services and professional growth. Results also show that there are statistically significant differences in the professional identity that can be attributed to the gender variable and in favor of the females, and there are statistically significant differences attributed to the education qualification variable in favor of teachers having the Bachelor’s degree. However, the results reveal that there are no statistically significant differences that can be attributed to the teaching experience variable.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/348
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الثاني - أ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(17) نافر البقيعي.doc478 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.