Keywords: collage university staff, e-learning capabilities.
Issue Date:
20-Oct-2016
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء التطبيقية لكفايات التعليم الإلكتروني من وجهة نظرهم، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثون بتصميم استبانة تكونت من (40) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، تم توزيعها على عينة مكونة من (100) عضو هيئة تدريس في الكليات الجامعية التابعة لجامعة البلقاء التطبيقية في إقليم الشمال وهي (الحصن، إربد الجامعية، عجلون) تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مجتمع الدراسة. أظهرت النتائج أن درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء التطبيقية لكفايات التعليم الإلكتروني (كفايات استخدام الحاسوب، كفايات استخدام الشبكات والانترنت، وكفايات ثقافة التعليم الإلكتروني) جاءت بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=α) في درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء التطبيقية لكفايات التعليم الإلكتروني تعزى للمتغيرات (الكلية، سنوات التدريس العالي، المؤهل العلمي)، وأوصت الدراسة بضرورة توفير كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية وغرس الوعي لديهم بأهميته وتدريبهم على متطلباته.
الكلمات المفتاحية: كفايات التعليم الإلكتروني، جامعة البلقاء التطبيقية، عضو هيئة تدريس.
Abstract
This study aimed to identify the degree of Al-Balqa applied university staff’s e-learning capabilities from their perspective. To achieve the study objectives, the researchers prepared a questionnaire of 40 items, including three scales: computer capabilities scale, capabilities of using the internet and networks, and the e-learning culture scale. After verifying the instruments of reliability and validity, the researchers distributed it to a sample of 100 faculty of the colleges of al-balqa' applied university in the north region (Huson, Irbid, and Ajlun), who were randomly chosen. The result of the statistical data analysis indicated a moderate level of capabilities for the faculties in the Jordanian universities regarding e-learning (computer capabilities scale, capabilities of using the internet and networks, and the e-learning culture). The results also showed that there are not statistically significant differences at (a=0.05) for the sample means responses regarding the study scales about the e-learning capabilities of al-balqa applied university staff due to college, years of teaching, and qualification. The researchers recommended that the universities must take e-learning demands into consideration when choosing faculties.
Keywords: collage university staff, e-learning capabilities.