DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/779
Title: تحليل محتوى كتب الثقافة الإسلامية للمرحلة الثانوية في ضوء مفاهيم التربية الجنسية
Authors: * * طارق يوسف جوارنة ***
محمد نايل العزام *
انتصار غازي مصطفى
Keywords: المرحلة الثانوية
الثقافة الإسلامية؛
مفاهيم التربية الجنسية؛
التربية الجنسية؛
Issue Date: 29-Mar-2015
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تضمين مفاهيم التربية الجنسية في كتب الثقافة الإسلامية للمرحلة الثانوية، وتم اختيار كتب الثقافة الإسلامية للمرحلة الثانوية كمجتمع للدراسة، ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحثون المنهج الوصفي القائم على أسلوب تحليل المحتوى، بحيث تم اعتماد الفقرة كوحدة للتحليل، واشتملت قائمة التحليل التي تم بناؤها والتأكد من صدقها وثباتها على ثلاثة مجالات وهي: الصحة الجنسية والإنجابية، الزواج والحياة الأسرية، الأخلاق والسلوك الجنسي. وأشارت النتائج أن مدى تضمين مفاهيم التربية الجنسية في كتب الثقافة الإسلامية للمرحلة الثانوية كان في معظمه بشكل ضمني ومختصر، وفي ضوء النتائج قدمت بعض التوصيات والاقتراحات. الكلمات الدالة: . Abstract This study aimed to identify the extent to which sex education is developed in the Islamic literacy curricula at the secondary schools. To achieve the objectives of the study, the researchers adopted analytical descriptive approach and used a paragraph as an analytical unit. The list used in the analysis composed of three domains which includes sexual health and reproduction, marriage, family life, ethics and sexual behavior. Findings revealed that there was an implicit and brief inclusion of sex education in the analyzed textbooks. In light of the obtained results, the researchers put forward several recommendations and suggestions. Keywords: Sex Education; Islamic Literacy, Sex Education Concepts; Secondary Stage.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/779
Appears in Collections:المجلد 21 العدد 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
محمد العزام.doc509.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.