DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/774
Title: مهارات الدراسة الأكثر ممارسة لدى طلبة جامعة اليرموك وعلاقتها ببعض المتغيرات
Authors: ضياء الجراح **
زكريا شعبان *
Keywords: التحصيل الدراسي
مهارات الدراسة،
Issue Date: 10-Dec-2014
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى معرفة مهارات الدراسة الأكثر ممارسة لدى طلبة جامعة اليرموك ممثلين بكليتي (العلوم، والآداب) وعلاقتها بمتغيرات (التخصص، والجنس، والتحصيل). اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي؛ محاولة استقصاء مهارات الدراسة الأكثر ممارسة لدى مجتمع الدراسة وعينتها التي تكونت من (340) طالبا وطالبة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان استبانة تضم (49) مهارة تمثل مهارات الدراسة موزعة على سبعة مجالات، وأمامها مقياس خماسي؛ لقياس درجة الممارسة، وبلغ معامل الاتساق الداخلي للفقرات بطريقة كرونباخ – ألفا (0،92)، وقد أتت درجة التقديرات على المجالات السبعة عالية؛ بمتوسط حسابي (3.58(، وكشفت الدراسة عن فروق دالة إحصائيا عند (a= 0.05) تعزى إلى (الجنس) لصالح الإناث، وكذلك فروقا تعزى (للتخصص) لصالح (العلوم)، كما كشفت أن هناك علاقة إيجابية بين مهارات الدراسة والتحصيل. وأوصت الدراسة بتضمين البرامج الجامعية في متطلباتها الإجبارية مساق مهارات الدراسة، وإجراء مزيد من الدراسات لتناول العادات الدراسية السليمة، ومهارات إدارة الاختبار، ومهارات الدراسة المناسبة لكل مرحلة، وإعداد مقاييس سيكومترية لمهارات الدراسة وعلاقتها بالتحصيل. الكلمات المفتاحية: مهارات الدراسة، التحصيل الدراسي. Abstract The study aimed at identifying yarmouk university students' most practiced study skills, represented by (both faculties of sciences and fine arts) and their relationships with the variables of specialization, gender and achievement. The study followed the descriptive analytical approach in an attempt to investigate the most practiced study skills of the study population and its sample of (340) male and female students chosen randomly. For achieving the aims of the study, the researcher used a questionnaire which included (49) skills representing study skills distributed to seven domains with a five point scale to measure the degree of practice. The internal consistency coefficient of the items, using (Cronbach Aalpha) was (0.92).The estimate degree on the seven domains was high with an arithmetic mean of (3.58). The study revealed statistically significant differences (α= 0.05) that could be attributed to the variable of gender in favor to females and differences that could attributed to (specialization) in favor to science majors. It also revealed the existence of positive relationships between study skills and achievement. The study recommended the inclusion of the course of study skills in the compulsory requirements of university programs. It also recommended further studies to deal with sound study habits, test management skills, appropriate study skills for each stage, the preparation of psychometric measures of study skills and their relationships with achievement. Keywords: Study skills, Academic achievements.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/774
Appears in Collections:المجلد 21 العدد 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
زكريا شعبان.doc546.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.