DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/661
Title: تقييم تدريس المحاسبة في جامعة آل البيت
Authors: محمد ياسين الرحاحلة
Issue Date: 3-Apr-2006
Abstract: الملخص يسعى هذا البحث إلى تقييم الخطة الدراسية وأسلوب التدريس في قسم المحاسبة في جامعة آل البيت، ومدى اتفاقهما مع فلسفة الجامعة، ورسالتها، ومتطلبات العصر، من خلال الإجابة عن مجموعة من الأسئلة، مثل: هل تتفق المساقات المطروحة مع فلسفة الجامعة؟ وما هي المهارات والكفاءات التي يكتسبها الطالب خلال دراسته؟ وما هي النواقص في الخطة الدراسية؟ واستُخْدِم تحليل المحتوى للخطة الدراسية، والإحصاء الوصفي لتحليل البيانات. وقد وُزِّعت الاستبانة المعدة لغايات البحث على جميع الطلبة المتوقع تخرجهم في العام الدراسي 2004/ 2005، وبلغ عدد الاستبانات الصالحة للتحليل (60) استبانة من أصل (85) استبانة تم توزيعها. وتوصلت الدراسة إلى وجود حاجة لإعادة النظر في الخطة، وأسلوب التدريس، ووسائله، والتي لا تتناسب مع فلسفة الجامعة و متطلبات العصر. وأوصت الدراسة بعدة توصيات منها، إعادة النظر في الخطة، وإدخال أساليب التعليم الالكتروني في التدريس. Abstract This study attempts to evaluate the study plan and the teaching techniques in accounting department at Al al-Bayt University and their consistency with the philosophy of the university, and the needs of the new era. This is done through answering questions such as the telationship between the courses and the philosophy of the university?, What are the skills and qualifications that acquired by the student in the department during the students study?, and what are the shortages in this plan?. Context and descriptive statistical analysis are used. A questionnaire was developed and distributed for all students who are expected to graduate during the academic year 2004/2005. Total of (60) suitable questionnaires for analysis were collected out of (85) questionnaire distributed. The study concluded that there is a need to review teaching plan and the techniques to be in accordance with the philosophy of the university and the needs of the era. The study presented many recommendations; one of them is to review the plan, and introduce electronic teaching techniques.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/661
Appears in Collections:المجلد(14)، العدد(1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1413.doc627.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.