DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/527
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخالد محمد السعود *-
dc.date.accessioned2015-09-21T09:46:51Z-
dc.date.available2015-09-21T09:46:51Z-
dc.date.issued2013-04-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/527-
dc.description.abstractملخص هدفت هذه الدراسة إلى معرفة اتجاهات طلبة تخصص التربية الفنية بجامعة الملك فيصل نحو التحاقهم بتخصصهم الأكاديمي، وفيما إذا كانت هذه الاتجاهات تختلف باختلاف المستوى الدراسي، والفرع والمعدل في الثانوية، وتكونت عينة الدراسة من (90) طالباَ، وقد طور الباحث مقياساَ للاتجاهات للحصول على استجابات الطلبة بناءَ على الدراسات السابقة، وبينت نتائج الدراسة أن اتجاهات الطلبة نحو تخصص التربية الفنية على المجالات وعلى الأداة ككل كانت ايجابية، باستثناء المجال المهني كما أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) في الاتجاه الاجتماعي لصالح الطلبة في المستوى الثالث، وفي الاتجاه المهني لصالح المستوى الثاني، كما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية ؛ تعزى لمتغير الفرع الأكاديمي (علمي، أدبي) للطالب، على كل من الاتجاه الحياتي، والاجتماعي والمهني، وأن هناك فروقاً ظاهرية بين متوسطات درجات الطلبة على الأداة ككل وعلى كل مجال من مجالات الأداة وفق متغير المعدل للطالب في الثانوية. وقد أوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها : ضرورة القيام بدراسات أخرى تكشف عن اتجاهات الطلبة نحو تخصص التربية الفنية بالجامعات الأخرى من أجل مقارنة تلك الاتجاهات مع اتجاهات الطلبة في جامعة الملك فيصل بهدف الكشف عن الأسباب الحقيقية لاتجاهات الطلبة نحو هذا التخصص. كلمات مفتاحية: الاتجاهات ،التربية الفنية Abstract The aim of this study was to investigate trends of the students of art education specialty at King Faisal University about joining their fields of study, and whether these trends vary according to academic level, and the branch and the rate in the secondary school. Members of this study consisted of (90) students. The researcher developed a scale of trends in order to get the responses of students based on previous studies. The research results found that students' attitudes towards the specialization of art education on the fields and the instrument as a whole were positive, except for the professional field. Also there are significant differences at the level (α = 0.05) when compared to the arithmetic average of the scores of students in the first level on the social direction with the arithmetic average of the scores of students in third level and for the benefit of students in third level,and in the vocational direction for the benefit of students in the second level. Also the results show the existence of statistically significant differences in students' attitudes towards the specialization of art education; attributed to the academic branch (GPA) for the student, on the direction of life, and social and professional direction, and that there is virtual differences between the mean scores of students on the tool as a whole and on each field of the tool according to the variable rate for students in high school. The study recommended a number of recommendations including: the need for further studies reveal students 'attitudes toward art education specialization in other universities in order to compare those trends with the trends of students at the King Faisal University in order to detect the real causes of students' attitudes toward this specialty. Keywords: attitudes, art education.en_US
dc.subjectattitudes,en_US
dc.subjectart education.en_US
dc.subject،التربية الفنيةen_US
dc.subjectالاتجاهاتen_US
dc.titleاتجاهات الطلبة نحو التحاقهم بتخصص التربية الفنية بجامعة الملك فيصلen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مجلد 19 العدد 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1929.doc661.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.