DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/500
Title: الاساليب الاقناعية والاشكال الصحفية للخطاب الديني في الصحافة الاردنية اليويمية " دراسة تحليلية "
Authors: د. محمد عقلة ابو غزلة
Issue Date: 30-May-2012
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الأسالیب الإقناعیة والأشكال الصحفیة في الصحافة الأردنیة الیومیة، واستخدم الباحث لتحقیق هذه الغایة المنهج الوصفي، حیث أجریت الدراسة في إطار منهج المسح بالعینة للخطاب الدیني المنشور بالصحف الأردنیة الیومیة وهي (الرأي- الدستور- الغد) والذي تتضمنه الصفحة الدینیة التي تصدر بصورة أسبوعیة (كل یوم جمعة)، وكانت أداة الدراسة هي تحلیل المضمون. ومن النتائج التي تم التوصل إلیها: أولاً: تبین في الأسالیب الإقناعیة المستخدمة لنشر مضامین الخطاب الدیني، أن الأسلوب المختلط هو الأسلوب المفضل عند الصحف الثلاث. ثانیاً: تبین أن شكل المقال هو الشكل الصحفي الأكثر والأوسع استخداماً في نشر وأهداف الخطاب الدیني في الصحف الیومیة الثلاث. ثالثاً: قلة الدراسات والبحوث المنشورة في الصفحات الدینیة. رابعاً: ضعف التوظیف لشكل الفتاوى والحدیث المباشر على الرغم من أهمیتهما، فالملاحظ في وسائل الإعلام المرئي توظیفاً أكبر لهذین الشكلین، مما یدل على أهمیتهما وقدرتهما على توصیل أفكارٍ ورؤى لجمهور القراء. Abstract The purpose of this study is to identify persuasive methods and journalistic arts used in the Jordanian daily newspapers. To that end, the researcher used the descriptive method using sample survey of religious discourse as published in Jordanian daily newspapers (al-Rai, Addoustour and al-Ghad) featured on the Religious Sheet periodically published every Friday morning. Content analysis was the instrument used in the study. Some of the results reached are: First among the persuasive methods most preferably used by the three newspapers to present religious discourse content was the mixed method. Second: the essay the widely used journalistic art in disseminating religious discourse content and objectives in the three newspapers. Third: dearth of studies introduced on the Religious Sheet. Fourth: ineffective use of the fatwa and direct speech, despite its importance. Notably, they are most often used by the visual media indicating their significance and capability to communicate ideas and views more effectively to the public.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/500
Appears in Collections:المجلد 10 العدد 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
_15_ محمد أبو غزله الأساليب الإقناعية.pdf303.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.