DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/335
Title: أنموذج مقترح لتقييم الكفاءة التربوية للمدرسة في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان
Authors: محمد الجرايدة
Keywords: Efficiency Models
public schools in Oman
تقييم
أنموذج
الكفاءة
المدرسة
Issue Date: 19-Aug-2014
Abstract: المُلخَّص هدفت الدراسة الحالية إلى بناء أنموذج لتقييم الكفاءة التربوية للمدرسة في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان، والتحقق من صدقه وقابلية تطبيقه. حيث تضمن الأنموذج في صورته النهائية (70) معياراً تستوفي معايير الصدق والثبات، وتغطي (8) أبعاد رئيسة. تم تطبيق الأنموذج على (120) مشرفاً إدارياً في وزارة التربية والتعليم، للعام الدراسي 2013/2014، حيث بلغ معامل الثبات(0.93). وفي ضوء هذه النتائج يوصي الباحث بالإفادة من هذا الأنموذج لتقييم الكفاءة التربوية للمدرسة، من منطلق أنه لم يبنَ أنموذج تقييم للكفاءة التربوية للمدرسة في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان حتى الآن. Abstract This study aims at developing a suggested model to evaluate the efficiency of the public schools of the Ministry of Education in Oman. To achieve the objectives of the study, a questionnaire with 70 items is distributed to (120) For the academic year 2013/2014 . Averages، standard deviations, and the correlation coefficient are used to analyze the data of the study and the reliability coefficient of tool is (0.92). Based on the findings of this research, it is recommended to adopt this model to evaluate the efficiency of public schools of the Ministry of Education in Oman as there is no model to evaluate the efficiency of the public schools in this country.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/335
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الثاني - أ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(4) محمد جرايدة.doc409 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.