DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/333
Title: تقدير الذات وعلاقته بدافعية التعلم لدى طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة آل البيت، في ضوء بعض المتغيرات
Authors: زياد التـح
أصلان المساعيد
Keywords: المستوى الدراسي
دافعية التعلم
Self-Esteem
تقدير الذات
Learning Motivation
Academic Level
Issue Date: 21-Apr-2014
Abstract: Abstract Relationship of Self-Esteem with Learning Motivation for Undergraduate Student According to some Variables This study evaluates the relationship of self-esteem to learning motivation for undergraduate students at Al al-Bayt University according to gender, and the academic level. The sample consists of (244) students in 2012/2013. Two tools are used: Self-esteem scale and Learning Motivation scale. ANOVA and correlation coefficient are performed to find the relationship among variables of the study. The results indicate that there is a high self-esteem. It was also found that there is a positive relationship between self-esteem and learning motivation. It is also found that there are differences at (α=0.05) between males and females in favor of the females. Moreover, there is a difference at (α=0.05) between juniors and seniors students in favor of the juniors. The main recommendation of this study is to perform more studies about the relationship between Self-esteem and Learning Motivation. المُلخَّص هدفت هذه الدراسة التعرف على تقدير الذات عند طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة آل البيت وعلاقته بدافعية التعلم، والنوع الاجتماعي. وتألفت عينة الدراسة من (244) طالباً وطالبة، من مستوى السنة الثانية والرابعة من كلية العلوم التربوية، للعام الجامعي 2012/2013، وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة أداتين، الأولى مقياس تقدير الذات، والثانية مقياس دافعية التعلم. ولتحليل البيانات تمّ استخدام معامل الارتباط وتحليل التباين الثنائي لمعرفة العلاقة بين متغيرات الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن أفراد الدراسة لديهم مستوى تقدير ذات أعلى من المتوسط، كذلك أشارت إلى وجود معامل ارتباط إيجابي بين تقدير الذات ودافعية التعلم، كما أشارت نتائج تحليل التباين إلى وجود فروق في تقدير الذات ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين الذكور والإناث لصالح الإناث، وأن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين المستويين الدراسيين لصالح طلبة السنة الثانية، إلا أنه لا يوجد تفاعل ما بين النوع الاجتماعي والمستوى الدراسي، وتم تقديم توصيات بناء على هذه النتائج، ومن أبرزها إجراء المزيد من الدراسات لفهم طبيعة العلاقة بين تقدير الذات والدافعية للتعلم.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/333
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الثاني - أ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(2) أصلان.doc241.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.