DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/311
Title: العلاقة بين العقل والوحي وانعكاساتها الفكرية والتربوية
Authors: عماد الشريفين
أحلام مطالقة
Keywords: العقل
الوحي (النص)
الانعكاسات الفكرية والتربوية
Reason, Quranic Text
Ideological
educational reflections
Issue Date: 1-May-2013
Abstract: ملخص يهدف البحث إلى بيان العلاقة بين العقل والوحي(النص)، وانعكاسات هذه العلاقة الفكرية والتربوية، ولتحقيق هدف الدراسة تم تحديد مفهوم العقل، والوحي ودور كل منهما في الآخر. وقد خلص البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن العلاقة بين العقل والوحي هي علاقة تكامل لا تعارض، وأن تعامل العقل مع الوحي (النص) مضبوط بقواعد منهجية، وأن نظرة الوحي إلى العقل فتحت آفاقه بعيداً عن التقليد والتبعية بكل صورها وأشكالها، ودعته إلى التفكير والعمل، وهناك ثمة انعكاسات فكرية و تربوية للعلاقة بينهما تتعلق بالأهداف التربوية والمحتوى وطرائق وأساليب التدريس والتقويم. "The Relationship of Mind to Revelation and Its Refelctions on Ideology and Education" Abstract This research aims at clarifying the nature of the relationship of the mind or reason to revelation or the Quranic text and its ideological ,and educational reflections. To achieve the above- mentioned purpose , this research defines the concepts such as " reason" and the "Quranic text." After reviewing related literature, this research concludes that the relationship is one of complementary nature, that the conduct of reason with the Quranic text is regulated through methodological principles, and that the attitude of the Quranic text towards the reason has saved the Muslim mind form all types of imitation and subjection. Yet, it calls upon Muslims to think and work. There are other educational effects that might result from the correct understanding of the relationship of mind or reason to the Quranic text.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/311
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الاول - أ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.doc209.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.