DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/268
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorد. عصام محمد أبو سنينة-
dc.date.accessioned2015-04-09T09:39:31Z-
dc.date.available2015-04-09T09:39:31Z-
dc.date.issued2009-12-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/268-
dc.description.abstractالملخص امتازت أحكام الشريعة الإسلامية بأنها منسجمة مع العقل البشري، وأنها تحمل مقاصد أرادها الشارع الحكيم هي غاية التشريع. ولقد كان للعقل البشري دور هام في عملية فهم واستنباط هذه المعاني. ولمّا كان القرآن الكريم والسنة المطهرة هما مصدرا التشريع، ونصوصهما تنقسم إلى قطعيات وظنيات من حيث دلالتهما، وحيث أن الظنيات منها حمالة لأوجه من المعاني؛ فإن حكمة التشريع تدخل ?كقرينة? في تأويل هذه الظنيات، لتصرفها عن ظاهرها إلى معنى آخر يحتمله اللفظ منسجم مع هذه الحكمة التشريعية، دون الخروج -قطعاً- عن وضع اللغة أو عرف الاستعمال أو عادة الشارع. ولا بد في هذا كله أن تكون حكمة التشريع هذه من القوة بمكان بحيث تكون قادرة على صرف ظاهر اللفظ عن ظاهره تأويلاً وتخصيصاً. ولأن المسألة واقعة في دائرة الظنيات؛ فإنها تعود إلى نظر المجتهد في تقديره لقوة القرينة الصارفة -وهي هنا الحكمة التشريعية- في مقابل ظاهر النص المراد تأويله أو تخصيصه؛ ولذا كان من الطبيعي أن نجد اختلافاً في آراء العلماء ووجهات نظرهم في المقابلة بين الحكمة التشريعية من جهة وبين ظاهر اللفظ من جهة أخرى، بين مقوٍّ لهذه أو مضعِّف لتلك. وعلى ذلك فإن هذه المسألة تبدأ عند تعليل النص وفهم حكمة تشريعه، ومن ثم تأويل ظاهر النص بحيث يؤدي إلى توسيع أفقه، أو تخصيصه بحيث يؤدي إلى تضييق أفقه؛ وذلك ليفضي في كلا الحالتين إلى تحقيق حكمة الشارع ومراده بصورة آكد من الجمود على ظاهر اللفظ. Abstract The Islamic Sharia has the advantage that it is consistent with the human mind and that it bears intended meanings the wise legislator wants them to be the purpose of the legislation. It was the human mind that played an important role in the process of understanding and the development of these meanings. As the Holy Quran and the Sunnah are the two main sources of legislation and their texts can be divided into Qtaiat and Zniat in terms of the meanings they signify. Since the Zniat have different meanings; the wisdom of the legislation intervenes - as evidence - to interpret these Zniat to distract them from the surface meaning (zahir) to another meaning consistent with the legislative wisdom, without - certainly ?going against the status of the language , custom or usually the use of the legislator. And in all of this the wisdom of legislation must have such a force to be able to distract the Zahir of the word from its interpretation and allocation. Because the issue is in the circle of Zaniat; it is due to the scholar to consider the force of the distracting evidence-the legislative wisdom ? as opposed to zahir of the word which he wanted to interpret and to allocate it. So it was natural to find a difference in the views of the scholars in matching between the wisdom of the legislation from one hand, and the zahir of the word from the other hand, weakening this or strengthening the other. Accordingly, this issue begins at the explanation of the text and understanding the wisdom of its legislation, and thus the interpretation of the text leads to expand its horizon, or allocating it leads to narrowing its horizon. So the result in both cases leads to achieve the wisdom of the legislator and his intention in a form greater than the rigidity of the zahir of the text.en_US
dc.titleأثر تعليل النصوص في تأويلها وتخصيصهاen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:ابحاث المجلد 7 العدد 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
737.pdf279.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.