DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2252
Title: الضغوط المهنيّة لمعلمي التربية الرياضيّة في مديرية التربية والتعليم التابعة للواء بصيرا
Authors: غازي نعانعه
Keywords: (الضغوط المهنية، معلمي التربية الرياضية، لواء بصيرا).
Issue Date: 17-Feb-2020
Abstract: ملخص هدفت الدراسة إلى التعرف إلى الضغوط المهنية لمعلمي التربية الرياضية في مديرية التربية والتعليم التابعة للواء بصيرا في الأردن، والتعرف إلى الفروق الإحصائية في الضغوط المهنية لدى معلمي التربية الرياضية في مديرية التربية والتعليم في للواء بصيرا وفقاً لمتغيرات الدراسة (الجنس، المؤهل العلمي، المرحلة التدريسية، الخبرة التدريسية)، واستُخدم المنهج الوصفي بطريقته المسحية وذلك لملائمته لطبيعة أهداف الدراسة. وتكونت عينة الدراسة من (24) معلماً ومعلمة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وتم استخدام الاستبيان كأداة للدراسة ، وبعد توزيع الاستبيان وإجراء التحليل الإحصائي باستخدام برنامج الرزم الإحصائي (SPSS)، أظهرت النتائج أن مستوى الضغوط المهنية لمعلمي التربية الرياضية في مديرية التربية والتعليم التابعة للواء بصيرا كان متوسطا، و كذلك عدم وجود فروق إحصائية بمستوى الضغوط المهنية لمعلمي التربية الرياضية في مديرية التربية والتعليم التابعة للواء بصيرا تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، المؤهل العلمي، المرحلة الدراسية، الخبرة الدراسية). أوصى الباحث بضرورة إجراء العديد من الدراسات التي تتناول الظروف الاقتصادية المحيطة وأثرها على أداء المعلمين في المدارس. الكلمات المفتاحية: (الضغوط المهنية، معلمي التربية الرياضية، لواء بصيرا). Abstract This study aimed at identifying the career pressures among physical education teachers in the Directorate of Education of Bosaira district in Jordan, and identifying the statistically significant differences in career pressures among physical education teachers in the Directorate of Education of Bosaira district according to the variables of (gender, educational qualification, teaching stage, teaching experience). The researcher used the descriptive approach in its survey image due to its compatibility to the study nature and objectives. The study sample consisted of (24) male and female teachers who were chosen randomly. The questionnaire was used as the study tool. After distributing the questionnaire and doing the statistical analysis using (SPSS), the results showed that the level of career pressures among physical education teachers in the Directorate of Education of Bosaira district was medium, and that there are no statistically significant differences regarding the level of career pressures among physical education teachers in the Directorate of Education of Bosaira district due to the study variables (gender, educational qualification, teaching stage, teaching experience). The researcher recommended the necessity of conducting further studies addressing the surrounding economical conditions and their impact on teachers' performance at schools. Key words: Career Pressures, Physical Education Teachers, Bosaira District.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2252
Appears in Collections:مج27، عدد 2 لسنة 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.