DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2229
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحازم المومني-
dc.contributor.authorنايف الحمد-
dc.contributor.authorوليد هياجنة-
dc.contributor.authorطارق العماري-
dc.date.accessioned2022-06-16T08:13:11Z-
dc.date.available2022-06-16T08:13:11Z-
dc.date.issued2021-06-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2229-
dc.description.abstractملخص هدفت الدِّراسة إلى التحقق من فاعلية تدريس مساق الثقافة الإسلامية في تنمية قيم التسامح لدى طلبة كلية إربد الجامعية. ولتحقيق ذلك أعدَّ الباحثون مقياسًا لقياس قيم التسامح اشتمل على (48) فقرة وزعت في خمسة مجالات: المجال الفكري والثقافي وله تسع فقرات، والمجال الديني وله عشر فقرات، والمجال السياسي وله تسع فقرات، والمجال الاجتماعي وله (11) فقرة، والمجال العلمي وله تسع فقرات. تكوّن أفراد الدِّراسة من (226) طالبًا وطالبةً من طلبة كلية إربد الجامعية في الفصل الدراسيّ الأول 2019/2020م اختيروا بالطريقة المتيسّرة، اعتبر (119) طالبًا وطالبةً ممن سجلوا مساق الثقافة الإسلامية أفرادًا للمجموعة التجريبية، و(107) طالبًا وطالبةً ممن لم يسجلوا مساق الثقافة الإسلامية أفرادًا للمجموعة الضابطة. وباستخدام المنهج شبه التجريبي أظهرت نتائج الدِّراسة وجود فرقٍ دالٍ إحصائيًا بين تقديرات أفراد مجموعتي الدِّراسة على مجالات قيم التسامح (الفكري والثقافي، الديني، الاجتماعي، العلمي) مُنفردةً ومجتمعةً يُعزى لمتغير المجموعة، لصالح تقديرات أفراد المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين تقديرات أفراد مجموعتي الدِّراسة على مجالات قيم التسامح (الفكري والثقافي، الديني، السياسي، الاجتماعي، العلمي) مُنفردةً ومجتمعةً، يُعزى لمتغير التخصص والتفاعل بين متغيري المجموعة والتخصص. الكلمات المفتاحية: مساق الثقافة الإسلامية، قيم التسامح، كلية إربد الجامعية. The Effectiveness of Teaching Islamic Culture Courses in Developing Tolerance Values among Irbid University College Students Abstract This study aimed to investigate the effectiveness of teaching Islamic culture courses in developing tolerance values among Irbid University College students. To achieve the objective of the study, the researchers prepared a scale to measure the estimates of the individuals in developing tolerance values, consisting of (48) items distributed into five dimensions: intellectual and cultural and has nine items, religious has ten items, political has nine items, social has eleven items, and scientific has nine items. The study sample consisted of (226) students from Irbid University College of the academic year 2019/2020, and they were selected randomly, (81) students from scientific majors and (145) students from humanities. (119) students who registered the Islamic culture course were selected as participants for the experimental group, and (107) students who did not register the Islamic culture course were selected as individuals for the control group. The results of the study revealed that there is a statistically significant difference between the estimates of the two groups on the domains of tolerance values(Intellectual, cultural, religious, social and scientific) Individually and collectively, in favor of the estimates of the experimental group members, And there were no statistically significant differences between the estimates of the two groups on the domain of tolerance values (intellectual, cultural, religious, political, social, and scientific) individually and collectively which is attributed to the major variable and the interaction between the variables of the group and the major. Key Words: Islamic Culture course, Values of Tolerance, Irbid University College.en_US
dc.subjectمساق الثقافة الإسلامية، قيم التسامح، كلية إربد الجامعية.en_US
dc.titleفاعلية تدريس مساق الثقافة الإسلامية في تنمية قيم التسامح لدى طلبة كلية إربد الجامعيةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 18، عدد 2 لسنة 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.