DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2145
Title: ما صحّ في القراءات القرآنيّة ولم يصح في القواعد العربيّة "دراسة تفسيرية نحويّة" معاني القراءات للأزهري "أنموذجاً"
Authors: محمد عواد الخوالدة
Keywords: Qur’anic recitations, Arabic grammar, Al-Azhari, meanings of readings.
Issue Date: 14-Jul-2021
Abstract: ملخص تتناول هذه الدراسة القراءات القرآنية التي صحّت واستوفت ضوابط القراءة السليمة، إلاّ أنّها خالفت القواعد اللّغوية وتهدف الدراسة إلى بيان واستقراء مواقف أهل اللغة من القراءات التي خالفت قواعدهم وكيفية تعاملهم معها، وقد اتخذت موقف أبي منصور الأزهري في كتابه معاني القراءات أنموذجاً في عرض موقف اللغويين من القراءات الصحيحة التي خالفت القواعد اللغوية؛ لما تميّز به من استيعاب القراءة والقاعدة معا ودفاعه عن القراءات التي ضعّفها النحاة في كتابه: "معاني القراءات". كلمات مفتاحيّة: القراءات القرآنية، القواعد العربية، الأزهري، معاني القراءات. What is true in the Qur’anic readings and is not true in the Arabic rules "A grammatical explanatory study" The meanings of the readings of Al-Azhari "model" Abstract This study deals with the Qur’anic readings that were correct and fulfilled the rules of sound reading, but it violated the linguistic rules and the study aims to clarify and extrapolate the positions of the people of the language from the readings that violated their rules and how they deal with it. Correct readings that violate grammatical rules; Because he was distinguished by his comprehension of reading and the rule together, and his defense of the readings that were weakened by the grammarians in his book The Meanings of the Recitation. Key words: Qur’anic recitations, Arabic grammar, Al-Azhari, meanings of readings.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2145
Appears in Collections:المجلد 17، عدد 3 لسنة 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(1) محمد الخوالدة ما صحّ في القراءات القرآنيّة.pdf860.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.