DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2043
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorرائد نصيرات-
dc.contributor.authorحنان بدور-
dc.date.accessioned2020-12-07T11:33:59Z-
dc.date.available2020-12-07T11:33:59Z-
dc.date.issued2019-04-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2043-
dc.description.abstractملخص هدفت الدراسة إلى وضع تصور حول الأطر التمهيدية المتعلقة بالبرنامج التدريبي لتدريب المدربين (TOT) واقتراح برنامج لإدارة المحاضرة الجامعية وتنفيذها في ضوئه، ومن ثم تطبيقه على محاضرات مختارة من مساق الإرشاد الأسري في قسم الدراسات الإسلامية/ كلية الشريعة، وبيان أثر البرنامج التدريبي المقترح في تقدير الذات لدى الطلبة. وخلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها: أن هذا التصور لهذا البرنامج المقترح سيعمل على تطوير محاضرات التعليم الجامعي، وعلى رفع كفايات المعلمين والمتعلمين من خلال الأخذ به وتطبيقه في المحاضرات الجامعية والأنشطة المنهجية واللامنهجية التي تكمّل الأهداف التي يسعى لها المنهاج التعليمي في الجانب العملي، كما أظهرت النتائج وجود أثر ذي دلالة إحصائية للبرنامج التدريبي المقترح في تقدير الذات لدى الطلبة. وأوصت الدراسة: بضرورة الاهتمام بالمناهج الدراسية عموماً، مع التركيز على المهارات المختلفة عند الطلبة وتطويرها، مع أهمية تطوير أساليب التدريس لتحقيقها، والعمل على إعداد أعضاء الهيئة التدريسية، ورفع كفاياتهم ومهاراتهم التدريسية والتعليمية من خلال هذا التصور للبرنامج التدريبي المقترح. الكلمات المفتاحية: تدريب المدربين(TOT)، أساليب التدريس، مناهج التعليم، المهارات التدريبية، العملية التعليمية، تقدير الذات. Building a training program in preparing the lecture for students of the Department of Islamic Studies at Yarmouk University in the light of the criteria of the program (TOT) and its impact on self-esteem "Family Counseling Course as a Model" Abstract The study has amied at conceptualizing the preliminary frameworks related to the TOT program and proposing a program for administrating and implementing the university lecture in light thereofand then applying it on a selected lecture from the family counseling course in the Islamic Studies Department / Faculty of Sharia, and investigate the effect of the proposed training program on Self-Esteem among students. The study has come to conclusion that: This perception of this proposed program will develop the lectures of university education, and raise the competencies of teachers and learners through introducing and applying it in university lectures and systematic and non-curricular activities that complete the objectives pursued by the curriculum in the practical aspect, and there was effect with statistical significant of the proposed training program on Self-Esteem among students. The study recommended to paying attention to the curriculum in general, with focus on the different skills of the students and develop them, with the importance of developing teaching methods to achieve them and preparing the faculty members and raising their teaching competencies and skills through this vision of the proposed training program.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: تدريب المدربين(TOT)، أساليب التدريس، مناهج التعليم، المهارات التدريبية، العملية التعليمية، تقدير الذات.en_US
dc.titleبناء برنامج تدريبي في إعداد المحاضرة لطلبة قسم الدراسات الإسلامية في جامعة اليرموك في ضوء معايير برنامج (TOT) وأثره في تقدير الذات "مساق الإرشاد الأسري أنموذجاً"en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 16، عدد 4 لسنة 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(5) رائدة نصيرات وحنان بدور بناء برنامج تدريبي.pdf745.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.