DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2013
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمرزوق القعيد-
dc.date.accessioned2020-10-26T09:31:25Z-
dc.date.available2020-10-26T09:31:25Z-
dc.date.issued2019-08-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2013-
dc.description.abstractملخص هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الثقافة التنظيمية وأثرها في ضغوط العمل في فنادق الخمس نجوم بمدينة عمان. اعتمدت الدراسة اربعة انواع للثقافة التنظيمية وهي: ثقافة التماسك، ثقافة الابداع، ثقافة السوق، والثقافة البيروقراطية، اما لقياس ضغوط العمل فقد اعتمدت الدراسة خمسة ابعاد هي: طبيعة العمل، خصائص الدور، النمو والتقدم المهني، ظروف العمل المادية، والبيئة التنظيمية. اجريت الدراسة اجريت الدراسة على عينة مؤلفة من (300) عاملا. وقد حصل الباحث على (211) استبانة صالحة للتحليل. استخدمت الدراسة بعض الاساليب الاحصائية اهمها معامل الانحدار البسيط والمتعدد. وجاءت اهم نتائج الدراسة بان الثقافة السائدة في هذه الفنادق هي الثقافة البيروقراطية، وان أكثر الاسباب التي تعمل بضغوط العمل هي ندرة وجود الفرص الحقيقية للنمو والتقدم المهني. كما اوضحت نتائج الدراسة بان ثمة تأثير معنوي للثقافة التنظيمية في ضغوط العمل. ومن اهم توصيات الدراسة ضرورة الابتعاد عن الممارسات البيروقراطية وإعطاء إدارات فنادق الخمس نجوم بمدينة عمان اهتمام أكبر لأنشطة لممارسة انشطتها التنظيمية ضمن اعمالها المختلفة، والابتعاد عن ممارسة التطبيق الصارم للأنظمة والاجراءات والتعليمات وكذلك الابتعاد عن تعميق الممارسات البيروقراطية، وتكريس ثقافة تنظيمية تساهم في تحسين وتطوير كوادرها البشرية العاملة في الفنادق. الكلمات المفتاحية: الثقافة التنظيمية، ضغوط العمل، فنادق الخمس نجوم، عمان. Abstract This study aims at investigating organizational culture and its impact in job stress in five stars hotels in the city of Amman. The study concentrated on four types of organizational cultures which are coherence culture, innovation culture, market culture, and bureaucracy culture. While job stress consisted of five dimensions which are job nature, role ambiguity, career development, physical environment and organizational environment. This study was conducted on a sample of (300) workers. The researcher obtained (211) valid questionnaires for analysis. The study used some statistical methods, most notably the simple and multiple regression coefficient. The results showed that the prevailing organizational culture in five stars hotels is the bureaucracy culture. It also showed that the major reason for job stress is the lack of real opportunities for career development, and that organizational culture effects of job stress. Major recommendation of the study is the need to give the five-star hotels in Amman a greater interest in activities to carry out their organizational activities within their various activities, and refrain from strict application of regulations, procedures and instructions as well as moving away from deepening bureaucratic practices and devising an organizational culture that contributes to the improvement and development of human cadres working in hotels. Key words: Organizational Culture, job Stress, Five Stars Hotels, Amman.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: الثقافة التنظيمية، ضغوط العمل، فنادق الخمس نجوم، عمان.en_US
dc.titleالثقافة التنظيمية وأثرها في ضغوط العمل - دراسة تطبيقية في فنادق الخمس نجوم بمدينة عمان-en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج26، عدد 2 لسنة 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(15) مرزوق القعيد الثقافة التنظيمية.pdf708.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.