DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1849
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorفيصل الربيع-
dc.contributor.authorتسنيم التيهي-
dc.date.accessioned2019-11-24T07:55:18Z-
dc.date.available2019-11-24T07:55:18Z-
dc.date.issued2018-06-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1849-
dc.description.abstractالملخص هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تصورات الطلبة لمستوى عدالة المعلّمين ومستوى دافعيّة التعلّم في ضوء متغيرات الجنس، والصف، ومستوى التحصيل لدى طلبة مدارس لواء الرمثا والتّحصيل. تكوّنت العينة من (408) طالباً وطالبةٍ، منهم (206) طالباً، و(202) طالبةً، من طلبة مدارس لواء الرمثا، اختيروا بالطريقة المتيسرة. أظهرت النتائج أن تصورات الطلبة لمستوى عدالة المعلّمين مرتفعاً، ومستوى دافعيّة التعلّم بدرجة متوسطة. ووجود فروق دالة في تصورات الطلبة لمستوى عدالة المعلّمين يُعزى لمتغير الصف لصالح الصف السادس، مقارنة بالصفين العاشر والحادي عشر. ووجود فروق دالة في مستوى دافعيّة التعلّم تُعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، وفروق في مستوى الدافعية تعزى لمتغير مستوى التحصيل بين ذوي التحصيل المرتفع وذوي التحصيل المنخفض لصالح ذوي مستوى التحصيل المرتفع، وبين ذوي التحصيل المتوسط وذوي التحصيل المنخفض لصالح ذوي التحصيل المتوسط. كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى عدالة المعلّمين تعزى لمتغير الجنس. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى دافعيّة التعلّم تُعزى لمتغير الصف. كما أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية دالّة إحصائيّاً بين كل من تصورات مستوى عدالة المعلّمين ومستوى دافعيّة التعلّم. الكلمات المفتاحية: تصوُّرات الطلبة، عدالة المعلّمين، دافعيّة التعلّم. Abstract The Perception of Students toward their teachers' justice in relation to their learning motivation in the light of gender, grade, and achievement level The aim of this study was to reveal the students' perceptions of the level of teachers' justice and the level of motivation to learn in light of the gender, grade, and achievement. The sample consisted of (408) students, 206 male and 202 female from Al-Ramtha schools. They were chosen in the available way. The results showed that the students' perceptions of the level of teachers' justice are high and the level of learning motivation is moderate. The existence of significant differences in the students' perceptions of the level of teachers' justice is due to the variable of grade in favor of the sixth grade, compared to the tenth and eleventh grades. And differences in the level of motivation due to the variable achievement level among high achievers and low achievers in favor of those with a high level of achievement, and between those with intermediate achievement and those with low achievement in favor of those with intermediate achievement. The results also showed no significant differences in the level of teachers' justice due to the gender variable. And no significant differences in the level of learning motivation attributed to the variable of grade. The results also showed a statistically significant positive relation between the perceptions of the level of teachers' equity and the level of learning motivation Keywords: students' perceptions; teacher's justice; learning motivation.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: تصوُّرات الطلبة، عدالة المعلّمين، دافعيّة التعلّم.en_US
dc.titleتصوّرات الطّلبة لعدالة المعلّمين وعلاقتها بدافعيّة التّعلّم في ضوء متغيرات الجنس، والصف، ومستوى التحصيلen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مج25، عدد 2 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
فيصل الربيع.pdf5.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.