DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1848
Title: تقييم القوى التنافسية للشركات الخاصة السورية العاملة في قطاع الصناعات الغذائية في الأردن: نموذج بورتر
Authors: زياد الصمادي
مرعي الخيرات
Keywords: الكلمات المفتاحية: القوى التنافسية، الشركات الخاصة السورية، قطاع الصناعات الغذائية، الأردن، نموذج بورتر.
Issue Date: 28-Jun-2018
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على تقييم القوى التنافسية للشركات الخاصة السورية العاملة في قطاع الصناعات الغذائية في الأردن وفقاً لنموذج بورتر. وتكون مجتمع الدراسة من جميع العاملين في الادارة ألعليا والوسطى. وصممتُ استبانة تكونت من (26) فقرة لقياس متغيرات الاستبانة وتكون مجتمع الدراسة من (10) شركات سورية، وتم توزيع (144) استبانة على مجتمع الدراسة، خضع للتحليل منها(128) استبانة. واستخدمت الأساليب الإحصائية كالمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار–ت الاحادي للعينة الواحدة وتحليل التباين الأحادي. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع وعالي لتطبيق أبعاد نموذج بورتر والمتمثلة بـ (تهديد الداخلين الجدد، تهديد المنتجات البديلة، قوة تفاوض المشترين، قوة التفاوض للموردين، التنافس بين المنتجين داخل الصناعة) في الشركات الخاصة السورية العاملة في قطاع الصناعات الغذائية بالأردن. وعدم وجود فروق ذو دلالة إحصائية تبعاً للمتغيرات الديموغرافية (الجنس، العمر، المؤهل العلمي، الخبرة، المسمّى الوظيفي). وأوصت الدراسة مدراء وصانعي القرارات في الشركات الخاصة السورية بتعزيز الأبعاد المرتبطة بنموذج بورتر من: تهديد الداخلين الجدد وتهديد المنتجات البديلة وقوة التفاوض للمشترين وقوة التفاوض للموردين والتنافس بين المنتجين داخل الصناعة. وإيجاد وسائل اتصال وتواصل جيدة يتفاعل من خلالها المشترين والمنافسين والموردين لتعزيز نقاط قوة الشركة. الكلمات المفتاحية: القوى التنافسية، الشركات الخاصة السورية، قطاع الصناعات الغذائية، الأردن، نموذج بورتر. Assessment of Competitive Forces of Syrian's Private Companies working in Food Industrial Sector in Jordan: Porter Model Abstract The study aimed to identify the competitive forces assessment of Syrian private companies operating in the food industry in Jordan according to the Porter model. The study population consists of all employees in the top and middle management. A questionnaire consisted of (26) items were designed to measure the variables of the questionnaire. The study population consisted of (10) Syrian companies, and (144) questionnaires were distributed to members of the study, only (128) questionnaires were only suitable for analyses. Statistical methods such as arithmetic mean, standard deviations, one-sample- t –tests, and one way ANOVA, were used to analyze the variable of the study. The results of the study indicate that there is a high level application of Porter model dimensions, (threat of new entrants, threat of alternative products, bargaining power of buyers, bargaining power of suppliers, competition among producers within industry) in Syrian private companies operating in the food industry in Jordan. And there are no statistically significant differences according to the demographic variables (gender, age, academic qualification, experience, and job title). The study recommended that managers and decision makers In Syrian private companies must enhance the dimensions associated with the Porter model. And finding good communication and communication means through which buyers, competitors and suppliers interact to strengthen the strengths of the company. Keywords: competitive forces, Syrian private companies, food industry, Jordan, porter model.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1848
Appears in Collections:مج25، عدد 2 لسنة 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
زياد الصمادي.pdf9.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.