DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1828
Title: تأثير الضرائب على التنافسية السعرية لقطاع الصناعة التحويلية الأردني
Authors: حسن العمرو
Keywords: السياسة المالية، نسبة هامش الربح، الصناعة التحويلية
Issue Date: 11-May-2016
Abstract: الملخص تهدف هذه الدراسة إلى بيان مدى تأثير الضرائب المباشرة وغير المباشرة على المقدرة التنافسية السعرية لقطاع الصناعة التحويلية الأردني، حيث تم استخدام مؤشر نسبة هامش الربح كمؤشر ممثل للمقدرة التنافسية السعرية. ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة أسلوب التحليل القياسي من خلال استخدام - وذلك للفترة ( ١٩٧٦ ،(Vector Error Correction Model VECM) منهجية متجه تصحيح الخطأ .(٢٠١٣ وقد أظهرت نتائج متجه تصحيح الخطأ وجود علاقة سببية طويلة الأجل بين نسبة هامش الربح والضرائب المباشرة وغير المباشرة، وان الانحرافات قصيرة الأجل عن العلاقة التوازنية طويلة الأجل يتم تصحيحها بمعدل ٣% في السنة. كما أظهرت النتائج أيضا وجود تأثير سالب ومعنوي للضرائب غير المباشرة على التنافسية السعرية في الاجل الطويل. وتم تعزيز هذه النتيجة من خلال اختباري تحليل مكونات التباين ودالة الاستجابة لردة الفعل. من جانب آخر اظهرت النتائج تأثيرا غير معنوي للضرائب المباشرة وغير المباشرة على التنافسية السعرية في الاجل القصير. الكلمات الدالة: السياسة المالية، نسبة هامش الربح، الصناعة التحويلية. Abstract This study aims at investigating the impact of direct and indirect taxation effect on the price competitiveness in the jordanian manufacturing sector over the period (1976- 2013 using profit margin ratio as an indicator that representative the ability of price competitiveness. To accomplish this objective, the study uses the Vector Error Correction Model. The VECM shows a long run causal relationship between profit margin ratio and direct and indirect taxation, In addition, short-term deviations from the long-term equilibrium relationship are corrected at a rate of 3 % per year. Furthermore, The results also showe the presence of a negative and significant effect of indirect taxes on the price competitiveness in the long term, and supported by analysis of variance decomposition and impulse response function test. However there is no short term effect of direct and indirect taxes on the price competitiveness.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1828
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
حسن العمرو.pdf343.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.