DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1701
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorكوثر الدعجة-
dc.date.accessioned2019-01-09T09:55:47Z-
dc.date.available2019-01-09T09:55:47Z-
dc.date.issued2018-02-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1701-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدراسة إلى تقصي أثر برنامج تعليمي قائم على نموذج مكارثي (4 MAT) في التحصيل و اكتساب المفاهيم العلمية والاتجاهات العلمية في مادة الأحياء لدى طالبات الصف الأول الثانوي في الأردن. تكون أفراد الدراسة من طالبات الصف الأول الثانوي العلمي في مدرسة عين غزال الثانوية للبنات التابعة لمديرية لواء الرصيفة في العام الدراسي 2015/2016، وقد بلغ عدد أفراد الدراسة (55) طالبة، منهن ((27 طالبة في المجموعة التجريبية، و(28) طالبة في المجموعة الضابطة. وتم تحليل البيانات الكمية المجمعة باستخدام تحليل التباين المشترك الأحادي (ANCOVA)، وتحليل البيانات النوعية بتحضيرها وتنظيمها وترميزها وتوليد الاستنتاجات. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً بين المتوسطات الحسابية لطالبات المجموعتين (التجريبية والضابطة) على اختبار التحصيل الدراسي و مقياس الاتجاهات العلمية في مادة الأحياء لصالح المجموعة التجريبية التي تعلمت بطريقة مكارثي (4MAT)، كما أظهرت النتائج أن البرنامج التعليمي القائم على نموذج مكارثي (4 MAT) عزز من اكتساب المفاهيم العلمية لدى المشاركات لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بتبني البرنامج التعليمي القائم على نموذج مكارثي(4MAT). الكلمات المفتاحية : نموذج مكارثي (4 MAT)، التحصيل، الاتجاهات العلمية، اكتساب المفاهيم العلمية، الأحياء. Abstract This study aimed at investigating the impact of using an instructional programme based on Mccarthy Model (4 mat) onachievement,acquisition of scientefic concepts, and scientific attitudes in biology among the eleventh grade female students in jordan. Thesubjects of study consistedof 55 eleventh-grade students(27 in experimental group and 28 as control group) at Een Ghazal School of Rusaifah Directorate Of Education .To achieve the purpose of the study ,the following study instruments were applied(pre-post): an achievement test,ascientific attitude measurement,andsemi-constructed interviews.To analyze the quantitive dataone-way (ANCOVA) was used,and to analyze the qualitative data the reasercher prepared,arranged, and usedcoding data. The results of the study showed that there is a significant statistical difference in favor of the experimental group in achievementand scientific attitudes.The resultsalso showed that there is a positive development in theacquisition of scientefic concepts among students in the experimental group.In the light of these results,the study has recommended to use the intructional programme based on Mccarthy model (4 MAT). Keywords: Mccarthy Model (4 MAT), Achievement, Acquisition Of Scientefic Concepts, Scientific Attitudes , Biology.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية : نموذج مكارثي (4 MAT)، التحصيل، الاتجاهات العلمية، اكتساب المفاهيم العلمية، الأحياء.en_US
dc.titleأثر برنامج تعليمي قائم على نموذج مكارثي (4 MAT) في التحصيل واكتساب المفاهيم العلمية والاتجاهات العلمية في مادة الأحياء لدى طالبات الصف الأول الثانوي في الأردنen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 24، عدد 4 لسنة 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9.pdf4.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.