DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/165
Title: الدلالات العلمية والتربوية في ترتيب ألفاظ السمع والبصر
Authors: د. خالد يوسف القضاة
Issue Date: 2-Nov-2007
Abstract: الملخص يهدف هذا البحث إلى بيان الدلالات العلمية والتربوية في تلازم وترتيب ألفاظ السمع والبصر وألفاظ العين والأذن في القرآن الكريم، كما يهدف إلى تفسير أسباب تقديم ألفاظ السمع على ألفاظ البصر وأسباب تقديم ألفاظ العين على ألفاظ الأذن في ضوء الاكتشافات العلمية. ومن خلال المنهج الاستقرائي التحليلي والوصفي لآيات القرآن الكريم التي وردت فيها ألفاظ السمع والبصر وألفاظ العين والأذن متلازمة توصل الباحث إلى جملة من النتائج كان من أبرزها تقديم ألفاظ السمع على ألفاظ البصر لم يكن صدفة وإنما كان مقصوداً. كما ثبت أن نسبة ما يتعلمه الإنسان عن طريق السمع تفوق ما يتعلمه عن طريق البصر. ويمكن تفسير أسباب تقديم ألفاظ العين على ألفاظ الأذن بأن جهاز العين أكثر تعقيداً من الأذن. كما أن العين العضو الأبرز في تحديد شكل وجه الإنسان وجماله. كما أن للعين لغتها الخاصة بها كوسيلة اتصال فيما لا تملك الأذن مثل هذه اللغة Abstract This paper aims at identifying some scientific and educational connotation in the arrangement of the words of hearing and sight and the words of eye and ear in the light of the miracles of the holy Quran. It also aims to find out why words of hearing precede words of sight and why words of eye precede words of ear in the light of the scientific discoveries. The researcher adopted the inductive analytical, and descriptive method to reveal those connotations by surveying the verses of the holy Quran which include the words of hearing and sight and the words of eye and ear. The results revealed that words of hearing precede the words of sight. Research has also emphasized that the percentage of what man acquires by hearing is more than what he / she acquires by sight. Besides, the eye as an organ is more sophisticated than the ear. The eye is more important than the ear in shaping the beauty of the face of the human being. The eye also has its own language as a means of communication whereas the ear does not have a language as such.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/165
Appears in Collections:ابحاث المجلد 5 العدد 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
522.pdf241.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.