DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1649
Title: أثر مدخلات عمليّات الكتابة في تحسين مهارات كتابة المقالة لدى طالبات الصف الأول الثانوي
Authors: نصر خليفة مقابلـــة, ايمان خليف المطلـــق
Keywords: Key Words: Essay writing Skills, Writing Processes approach, Traditional Method
الكلمات المفتاحية: مهارات كتابة المقالة، مدخل عمليات الكتابة، الطريقة الاعتيادية.
Issue Date: 16-Mar-2016
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة تقصي أثر مدخل عمليات الكتابة في تحسين مهارات كتابة المقالة لدى طالبات الصفّ الأول الثانوي العلمي في الأردن. أعد الباحثان اختبارا مقاليا لقياس قدرات الطّالبات في مهارات كتابة المقالة. وقد طُبقت الدراسة على (٧٧ (طالبةً في مدرستين اختيرتا بطريقة قصدية، وبواقع مجموعتين: تجريبية تكونت من (٣٨ (طالبةً، درست باستخدام مدخل عمليات الكتابة، وضابطة تكونت من (٣٩ (طالبةً، درست بالطريقة الاعتيادية. أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05.0 = α ( بين المتوسطين الحسابيين لأداء أفراد الدراسة في كل مهارة من مهارات كتابة المقالة وللمهارات مجتمعةً، يعزى إلى طريقة التدريس ولصالح أداء الطّالبات اللواتي خضعن للتدريس بمدخل عمليات الكتابة. الكلمات المفتاحية: مهارات كتابة المقالة، مدخل عمليات الكتابة، الطريقة الاعتيادية. Abstract The Effect of the Writing Processes Approach on Improving Jordanian Female First Secondary Grade Students, Essay Writing Skills The purpose of this study is to investigate effect of writing processes approach on improving essay writing skills among first secondary female students at science field in Jordan. The researchers developed an essay test to measure essay writing skills. The study was administrated on (77) female students in two schools selected purposefully, distributed into two groups: an experimental group consisted of (38) students, was taught through the writing processes approach, and a control group consisted of (39) students. received traditional instruction. The findings of the study showed that there are significant statistical differences at the level of (α =0.05) between the means of participants performance on each essay writing skills and as a whole attributed to the teaching method in favor of the experimental group. Key Words: Essay writing Skills, Writing Processes approach, Traditional Method.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1649
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م
المجلد(22)، العدد(3/ج)، للعام 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ايمان خليف المطلق ونصر خليفة مقابلة.pdf348.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.