DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1599
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorغادة محمد الخصاونه-
dc.date.accessioned2018-09-26T08:51:04Z-
dc.date.available2018-09-26T08:51:04Z-
dc.date.issued2018-01-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1599-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على القياسات الجسمية لطالبات كلية التربية الرياضية المسجلات لمساق نظريات تعليم ‏وتدريب الجمباز والإيقاع الحركي وارتباطها بمستوى الأداء المهاري لبعض مهارات رياضة الجمباز. وتم استخدام المنهج الوصفي ‏بالأسلوب المسحي. وتكونت عينة الدراسة من (39) طالبة من طالبات كلية التربية الرياضية المسجلات في مساق نظريات تعليم ‏وتدريب الجمباز والإيقاع الحركي. وأظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط الكلي لمستوى الأداء المهاري لطالبات كلية التربية ‏الرياضية في مساق نظريات تعليم وتدريب الجمباز والإيقاع الحركي (13.37) جاء بمستوى متوسط. وأن معاملات الارتباط بين ‏مستوى الأداء المهاري في الجمباز ومتغيري الوزن ومحيط الصدر كانت سالبة الأمر الذي يدل على أن زيادة الوزن واتساع محيط ‏الصدر يؤثران سلباً على الأداء المهاري. بينما كان تأثير باقي القياسات الجسمية: (الطول، طول الذراع، طول الرجل، محيط ‏الجذع، محيط البطن، وعرض الورك) إيجابياً على مستوى الأداء المهاري. وأوصت الباحثة ضرورة الاخذ بعين الاعتبار المقاييس ‏الجسمية عند تعليم مهارات رياضة الجمباز وإجراء المزيد من الدراسات على قياسات جسمية وفسيولوجية اخرى، ضرورة اعادة ‏النظر في قبول الطالبات في كلية التربية الرياضية عن طريق اختبار القدرات البدنية والقياسات الجسمية وليس عن طريق مكتب ‏تنسيق القبول الموحد.‏ ‏ الكلمات المفتاحية: القياسات الجسمية، والأداء المهاري، وحركات الجمباز.‏ Abstract The study aimed to identify the physical measurements of the students of the Faculty of Physical ‎Education recorded for the course of theories training and teaching of gymnastics and chirography rhythm ‎and its association with the level of skill performance of some gymnastics skills. The descriptive approach ‎was used in the survey method. The study sample consisted of (39) female students of the Faculty of ‎Physical Education in the course of theories training and teaching of gymnastics and chirography rhythm. ‎The results of the study showed that the overall average of the skill level of the students of the Faculty of ‎Physical Education in the course of theories training and teaching of gymnastics and chirography rhythm ‎‎(13.37) came at an average level. And the correlation coefficients between the level of skill performance ‎in gymnastics and weight and chest circumference were negative, indicating that weight gain and the ‎breadth of the chest circumference negatively affect the performance of skills. The effect of other ‎physical measures (height, arm length, leg length, trunk circumference, abdominal circumference, and hip ‎width) was positive for skill performance. The researcher recommended the need to consider physical ‎standards when teaching gymnastics skills and conduct further studies on other physical and physiological ‎measurements‏.‏‎ Reconsidering in acceptance of female students in the Faculty of Physical Education by ‎testing physical abilities and physical measurements and not through the Office of the unified acceptance ‎coordination.‎ Keywords: physical measurements, skill performance, and gymnastics movements, ‎Assistant Professor, Yarmouk university.‎en_US
dc.subjectKeywords: physical measurements, skill performance, and ‎gymnastics movements, Assistant Professor, Yarmouk university.‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: القياسات الجسمية، والأداء المهاري، وحركات الجمباز.‏en_US
dc.titleالقياسات الجسمية وعلاقتها بمستوى الأداء المهاري للطالبات المسجلات في مساق نظريات تعليم وتدريب الجمباز والإيقاع الحركي.en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(3)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.doc318.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.