DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1563
Title: تحليل واقـع خـدمــات الـدفـاع المــدني في محافظة عجلـون – الأردن ‏ باستخــدام نظــم المعلــومات الجغــرافيـة ‏.
Authors: ريــــم الخــاروف, خالد هزايمة
ومنار المومـنـي
Keywords: Key words: Analysis of road networks, fastest route, shortest path, service areas.‎
الكلمات المفتاحيّة: تحليل الشبكات، المسار الأسرع، المسار الأقصر، مناطق الخدمة.‏
Issue Date: 16-Oct-2017
Abstract: الملخص هـدفت الدراسة إلى تقييم على واقع خدمات الدفاع المدني وخاصة الاسعاف والاطفاء في محافظة عجلون من خلال تحديد ‏المناطق غير المخدومة بهذه الخدمات بالإضافة إلى تحديد الطرق الأنسب التي ستسلكها آليات الدفاع المدني للوصول إلى مواقع ‏الحوادث. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التحليلي لقياس أداء وفاعلية مراكز الدفاع المدني في الوصول إلى المواقع التي تحتاج ‏إلى خدماتها وفقا لمعايير محددة لهذا الغرض(المسافة، والزمن) حيث تم اعتماد معيار الثلاث دقائق لتحديد المناطق المغطاة ‏بخدمات الإسعاف، ومقدار الخمس دقائق لتحديد المناطق المغطاة بخدمات الإطفاء.‏ وقد تمت عملية التحليل في بيئة نظم المعلومات الجغرافية بالاعتماد على تحليل الشبكات (‏Network Analysis‏) بعد أن ‏تمت عمليات تحضيرية لشبكة الطرق كتعديل الأخطاء المكانية الطبولوجبة ‏Topological Errors‏ وإنتاج خريطتي استعمالات ‏الأرض والانحدار بالاعتماد على مرئيات الاستشعار عن بعد لاندسات ‏Landsat-8‎‏ في العام 2015م، والمرئية ‏ASTER-‎GDEM‏ على التوالي. ‏‎ ‎وقد تم الاستفادة من هاتين الخريطتين في ضبط حدود السرعة على شبكة الطرق بالإضافة إلى نوع وحالة ‏الطريق.‏ وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: وجود عدد من التجمعات السكانية في محافظة عجلون غير مغطاة بخدمات ‏الإسعاف والإطفاء بحسب معياري الثلاث والخمس دقائق على التوالي. بالإضافة إلى قدرة نظام المعلومات الجغرافية على تحديد ‏المسار الأنسب للوصول الى مناطق الحوادث بأقصر طريق‎ ‎أو أقل فترة زمنية.‏ الكلمات المفتاحيّة: تحليل الشبكات، المسار الأسرع، المسار الأقصر، مناطق الخدمة.‏ Abstract ‏ ‏This study aimed at evaluating the current situation of civil defense services including emergency and fire ‎fighting in Ajloun governorate in Jordan by defining the non-served area, and best routes to reach the incident ‎locations. Here, the analytical approach was used to measure the effectiveness and performance of civil defense ‎centers to reach those locations based on time and distance as the evaluation criteria. Thus, three and five minute ‎thresholds were used to define the service areas of emergency and firefighting services, respectively. Several pre-‎processing steps were made including street network topology evaluation, producing land use and slope maps based ‎on Landsat-8 and ASTER-GDEM remote sensing imagery. ‎ These images were used to define the estimated travel time from civil defense center to incident locations. After ‎that, a network analysis within geographical information systems (GIS) environment was performed for the evaluation ‎process. Results showed that several settlements were not served by civil defense services according to the pre-‎defined criteria (i.e., three and five minutes) for emergency and firefighting services, respectively. Also, it showed the ‎capability of GISto define the best routes to reach the incident location within the shortest distance or fastest speed.‎ Key words: Analysis of road networks, fastest route, shortest path, service areas.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1563
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(2)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.