DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1556
Title: مستوى الكتابة الإبداعية لــدى متعلّمي اللغة العـربية للناطقين ‏بغيرهـا:دراســة كمية في مركز اللغات في الجامعــة الأردنيـة.
Authors: إبراهيم ربابعة, لقمان ربابعة
Keywords: Keywords: Creative writing, Creativity, Teaching creativity, ASOL.‎
الكلمات‎ ‎المفتاحية: الكتابة الإبداعية، الإبداع، تعليم الإبداع، العربية للناطقين بغيرها.‏
Issue Date: 28-Jan-2018
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف مستوى الكتابة الإبداعية في اللغة العربية لدى طلبة اللغة العربية من الناطقين بغيرها، ‏استخدم فيها الباحثان عينة مقصودة تكونت من (36) طالباً، مقسمين إلى (9) طلاب و(27) طالبة من مركز اللغات‎ ،متعددي ‏الجنسيات في الجامعة الأردنية في الاردن في العام الدراسي 2016/2017م. وهدفت الدراسة، أيضاً، إلى معرفة إذا كان هناك ‏أيّة فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث‎.‎وأظهرت نتائج الدراسة أن أفراد العينة تراوحت نتائجهم بين المرتفع؛ حيث ‏شكّل (13) طالباً وطالبة ما نسبته (36%)‏‎.‎‏ أما في المستويات المتوسطة فحصل (17) من الطلبة على (47%)‏‎.‎‏ وأمّا المستوى ‏المنخفض فحصل (6) من الطلبة على نسبة (17%). وبينت الدراسة أنه لا توجد فروقات ذات دلالة إحصائية عند الذكور ‏والإناث في مكونات الإبداع جميعها ‏‎(t(34) =.47, p >.05)‎‏. وتوصي هذه الدراسة بالوقوف على الأسباب وراء إخفاق بعض ‏الطلبة في الكتابة الإبداعية ووقوعهم في المستوى المنخفض، كما توصي بملاحظة الطرائق المستخدمة داخل الغرف الصفية، ‏وعمل تحليل للمناهج التدريسية المستخدمة في المركز.‏ الكلمات‎ ‎المفتاحية: الكتابة الإبداعية، الإبداع، تعليم الإبداع، العربية للناطقين بغيرها.‏ Abstract This study aimed at exploring the level of creative writing among non-natives Arabic language learners. ‎The study chose a purposeful sample of 36 multinational students divided into 9 male and 27 female ‎students from the Language Center at the University of Jordan in Amman, Jordan. The study started in ‎the first semester of the academic year 2016 \ 2017. The study aimed also to know if there are any ‎significant differences between male and female students. The findings revealed that (36%) of the ‎students were found at the high level, (47%) at the moderate level and (17%) at the low level of creative ‎writing. The findings also showed that there were no statistically significant differences between males ‎and females in all components of creativity differences (t (34) =.47, p>.05). Some of the recommendations ‎suggested are that further research needs to be conducted into the reasons why some students fell into ‎low and moderate levels. ‎ Keywords: Creative writing, Creativity, Teaching creativity, ASOL.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1556
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(2)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.