DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1519
Title: مستوى الرقابة الذاتية لـدى طلبـة جامعـة اليرموك أثنـاء استخدامهم ‏لشبكـات التواصل الاجتماعي من وجـهــة نظـرهـم .
Authors: فاطمة صالح الخطيب, محمد علي عاشور
Keywords: الكلمات الدالة: الرقابة الذاتية، طلبة جامعة اليرموك، شبكات التواصل الاجتماعي.‏
Issue Date: 16-Apr-2017
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تعرّف مستوى الرقابة الذاتية عند طلبة جامعة اليرموك أثناء استخدامهم لشبكات التواصل ‏الاجتماعي من وجهة نظرهم في المجالات الدينية والاجتماعية والتربوية، حيث استخدم المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة ‏الدراسة من (712) طالبًا من جامعة اليرموك في المرحلة الدراسية الأولى( بكالوريوس) من الكليات العلمية والانسانية، وقد ‏أظهرت النتائج وجود مستوى مرتفع من الرقابة الذاتية عند استخدام شبكات التواصل الاجتماعي من قبل طلبة جامعة اليرموك، ‏كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏α≤0.05‎‏) في مجالات الدراسة (الديني، التربوي) ‏تعزى إلى متغير الكلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في المجال (الاجتماعي) تعزى إلى متغير الكلية لصالح الكليات العلمية، ‏في حين أظهرت النتائج وجود فروق في مجالات الدراسة (التربوي، الاجتماعي) تبعاً لمتغير معدل الاستخدام اليومي لصالح أقل ‏من ساعتين يومياً، في حين أظهرت النتائج عدم وجود فروق في مجال الدراسة (الديني) تعزى إلى متغير معدل الاستخدام.‏ الكلمات الدالة: الرقابة الذاتية، طلبة جامعة اليرموك، شبكات التواصل الاجتماعي.‏ Abstract This study aimed at identifying the level of self-censorship among Yarmouk University students ‎during using social networks from their perspective in the religious, social and educational fields; where the ‎descriptive analytic approach was used. The study sample consisted of (712) bachelor students from ‎Yarmouk University’s human and scientific collages. The result showed a high level of self-censorship ‎when using social networks by Yarmouk University students. Also, the result showed that there are no ‎differences with statistical indication at the indication level (α≤0.05) in the religious and social fields ‎attributed to the total variable, and there are differences with statistical indication in the social field ‎attributed to the total variable in favor of scientific collages, while the results showed that there are ‎differences in the social and educational fields depending on the variable of average daily usage in favor of ‎less than two hours a day, while the result showed that there are no differences in the religious field of ‎study attributed to the variable of average of usage.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1519
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(1)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22.pdf7.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.