DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1413
Title: أثر استخدام نموذج كولب في اكتساب المفاهيم الكيميائية وانتقال أثر ‏التعلم لدى طلاب الصف التاسع الأساسي في الأردن
Other Titles: ‏ 21/06/2016م
Authors: حمزة ذنيبات, تهاني العبوس
Issue Date: 21-Jun-2016
Abstract: الملخّص هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام نموذج كولب في اكتساب المفاهيم الكيميائية ‏وانتقال أثر التعلم لدى طلاب الصف التاسع الأساسي، وتكوّن أفراد الدراسة من (44) طالبًا من ‏طلاب الصف التاسع الأساسي في مدرسة أدر الثانوية للبنين التابعة لمديرية التربية والتعليم لمنطقة ‏الكرك للعام الدراسي 2014/2015، موزعين على شعبتين:تجريبية وضابطة، ولتحقيق أهداف ‏الدراسة جرى إعداد دليل المعلم للوحدة الرابعة "الحموض والقواعد والأملاح" من كتاب الكيمياء ‏للصف التاسع الأساسي وفق أنموذج كولب، وإعداد اختبار المفاهيم الكيميائية الذي تكون من (32) ‏فقرة من نوع الاختيار من متعدد، واختبار انتقال أثر التعلم، وجرى التأكد من صدق أدوات الدراسة ‏وثباتها.‏ وللإجابة عن أسئلة الدراسة تمّ حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ‏للمجموعتين، وتحليل التباين المشترك‎ One Way ANCOVAلاختبار دلالات الفروق في المتوسطات ‏الحسابية للطلاب في المجموعتين على اختبار المفاهيم الكيميائية، وتحليل التباين الأحادي (‏One ‎Way ANOVA‏) لاختبار دلالات الفروق في المتوسطات الحسابية للطلاب في المجموعتين في انتقال ‏أثر التعلم. وأظهرت النتائج فاعلية أنموذج كولب في اكتساب المفاهيم الكيميائية وانتقال أثر التعلم ‏لدى طلاب الصف التاسع الأساسي، وقد تبيّن وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ‏‏(‏α=0.05‎‏) بين متوسطي أداء طلاب أفراد الدراسة في المجموعتين التجريبية والضابطة تعزى إلى ‏طريقة التدريس ولصالح الطريقة المستندة إلى نموذج كولب لطلاب المجموعة التجريبية. ‏ Abstract This study aimed at investigating the effect of Kolb’s model on Acquisition of ‎chemical concepts and transfer learning among the ninth-grade students in Jordan and ‎their laboratory work skills. The sample of the study consisted of (44) ninth-grade ‎students chosen from Ader Secondary School /Karak Directorate of Education for the ‎academic year 2014/2015. The participants were distributed into two divisions, control ‎group and experimental group.‎ To achieve the objectives of the study, a teacher's guide was prepared for the ‎fourth unit "Acids, Bases and Salts" from the ninth grade Chemistry book in accordance ‎with Kolb’s model, also a test of the chemical concepts consisting of (32) items of ‎multiple choice was prepared and a test of learning transfer, the validity and the reliability ‎of the study tools were verified. ‎ Having analyzed data, the results showed the effectiveness of Kolb’s model in ‎improving chemical concepts and learning transfer for the ninth-grade student. It was ‎found that there is a statistically significant difference at the level of significance (α= ‎‎0.05) between performance of the two groups in favor of the experimental group that was ‎received instruction through Kolb’s model.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1413
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تهاني العبوس وحمزة ذنيبات.pdf6.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.