DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1394
Title: كتابة الحديث في العهد النبوي
Authors: خلود الحسبان
Keywords: -
Issue Date: 30-Aug-2010
Abstract: ملخص كتابة الحديث أحد مواضيع علوم الحديث، وجاء هذا البحث ليثبت أنَّ النبي صلى الله عليه وسلم كان يأذن بكتابة الحديث للمتقنين في الكتابة وأولي الفطنة والنباهة، ذلك أنَّ الكاتب حتى يكون أهلاً لأن يكتب نصاً هو غاية في الأهمية لا بد من توفّر بعض الشروط فيه أقلها إتقان الكتابة، ومن مستلزماتها الفطنة والحذر من خلط النصوص بعضها ببعض، ولذا أذِن النبي صلى الله عليه وسلم بكتابة الحديث لأناس من الصحابة دون آخرين. والنبي صلى الله عليه وسلم إذ ينهى أحداً عن الكتابة، كان في الوقت نفسه يأذن بالرواية مع تحري الدقة والصدق في الأداء فيقول  :"ومن كذب عليَّ متعمداً فليتبوأ مقعده من النار" (1) وكان صلى الله عليه وسلم كذلك على علم بالمستوى الرفيع لحافظة العرب في الجاهلية والتي ازدادت في الإسلام نظراً لخطورة وأهمية النص المحفوظ فيحاول الصحابي أن يستجمع كل قدراته الذهنية حتى يدرك النص ويحفظه. ولم يكن-تبعاً للدراسة- النهيُ عن الكتابة متقدماً على الإذن بها، بل كانا متناوبين، وهذا يبطل القول بالنسخ، ولا يصلح أنْ يقال بأنَّ النسخ كان في حق المتقنين، وأما غير المتقنين فالحكم فيهم الحكم الأول؛ لأنّه لم تأت مثل هذه الصورة في تاريخ النسخ، إذ الأصل أن ينال المنسوخ جميع أفراده، وكذا الناسخ ينال جميع أفراده. Abstract Writing down Hadith was one of the most important Hadith sciences. This study is to prove that the prophet (peace be upon him) allowed those who had writing skills, and wit to write down Hadith. The writer, in order to be qualified to write down a text of great importance, must have some conditions, least of which, the skill of writing. To have the wit and caution, in order not to mix texts together. Therefore, the prophet (peace be upon him) allowed some people to writ down Hadith, and did not allow others. The prophet (peace be upon him), disallowed some people, allowed others with the emphasis on being accurate and honest in reporting, as he said: "who deliberately lied about me, reserves his place in hell". The prophet (peace be upon him) knew the high quality of Arab memorizers during the pre-Islam era. The companion tried his best to gather his mental capacities to comprehend the text and memorize it. Disallowing writing Hadith was not, according to the study, before allowing it, but alternate, which nullifies the claim of replacement. It cannot be said that replacement was for professionals, and that non-professional have the first judgment, as this never occurred in the history of replacement. Originally, the replaced must hit all its persons, also the replacing must hit all its persons.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1394
Appears in Collections:المجلد 8، عدد 2-أ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(6) كتابة الحديث في عهد النبي - معدل (1).doc252 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.