DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1298
Title: المشكلات التي تواجه رياض الأطفال الخاصة من وجهة نظر المديرات ‏والمعلمات في مديريات تربية شمال الأردن
Authors: طارق طبنجات
Keywords: Key Words: Problems. Kindergartens. Female Principals. Female teachers. Jordan.‎
Issue Date: 20-Oct-2016
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى الكشف عن مشكلات رياض الأطفال في مديريتي لوائي الكورة وبني عبيد من وجهة نظر المديرات ‏والمعلمات. تكون مجتمع الدراسة من (60) مديرة روضة خاصة و(150) معلمة رياض أطفال في مديريتي بني عبيد ولواء ‏الكورة للعام الدراسي (2014-2015) أما عينة الدراسة فقد تكونت من (50) مديرة و(120) معلمة. وقد تم تطوير أداة الدراسة ‏بحيث اشتملت على (8) مجالات وهي: المشكلات الخاصة بإدارة وتنظيم الروضة، المشكلات الخاصة بمعلمات الروضة، ‏المشكلات الخاصة بالتعامل مع المجتمع المحلي، المشكلات الخاصة بالأطفال، والمشكلات الخاصة بإشراف وزارة التربية والتعليم، ‏والمشكلات الخاصة بالناحية المالية، المشكلات الخاصة بالمباني، المشكلات الخاصة بالمواصلات، وتكونت الاستبانة من (39) ‏فقرة وتم التأكد من صدقها وثباتها. أظهرت نتائج الدراسة أن أكثر المشكلات التي تواجه مديرات ومعلمات رياض الأطفال هي ‏حاجة المعلمات إلى التدريب على برامج الروضة التعليمية، وعدم وجود التكييف المناسب بالحافلة، وقلة عدد الحافلات التي تملكها ‏الروضة، وضعف رواتب المعلمات برياض الأطفال، وقلة توافر الملاعب الكافية للأطفال، وضعف إشراف ومتابعة وزارة التربية ‏والتعليم على رياض الأطفال. كما وأظهرت وجود فروق بين تقديرات المديرات والمعلمات للمشكلات التي تواجه رياض الأطفال ‏ولصالح المعلمات.‏ الكلمات المفتاحية: المشكلات، رياض الأطفال، المديرات، المعلمات، الأردن.‏ Abstract The study aimed at investigating the problems facing private kindergartens as perceived by principals and ‎teachers in the north region educational directorates. The population of the study consisted of 60 female principals ‎and 150 teachers working in private kindergartens in Bani Obied and Al-koura educational districts in the schooling ‎year 2014-2015. The sample of the study consisted of 50 principals and 120‎‏ ‏teachers. A questionnaire was developed, ‎including eight domains: problems of managing and organizing, problems of teachers, problems of dealing with local ‎community, problems of children, problems of the ministry of education supervision, financial problems, facilities ‎problems and transportation problems. The questionnaire contains 39 items and validity as we as reliability were ‎calculated. The findings of the study showed that the most prevalent problems facing principals and teachers are the ‎training needs on kindergarten educational programs, the lack of conditioning in the buses, the low numbers of ‎children, the low wages and salaries, the scarce of yards and play squares, the scarce of buses, the weak supervision ‎of the ministry of education. Moreover, there were significant statistical differences between the means of principals ‎and teachers evaluation for the problems in favor of teachers.‎ Key Words: Problems. Kindergartens. Female Principals. Female teachers. Jordan.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1298
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد ( 4/ج )، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.doc279.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.