DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1244
Title: أثر الابتكار التسويقي على أبعاد الميزة التنافسية ‏ في الشركات الصناعية الغذائية الأردنية من وجهة نظر العاملين
Authors: ممدوح الزيادات
Keywords: Key words: Marketing innovation, competitive advantage, food industrial companies in Jordan.‎
Issue Date: 10-Dec-2014
Abstract: ملخص ‏ هدفت الدراسة إلى بيان أثر الابتكار التسويقي (المنتج والتسعير والترويج والتوزيع) على أبعاد الميزة التنافسية (قيادة الكلفة، ‏النوعية، المرونة، التسليم) في قطاع الصناعات الغذائية الأردنية وقد اعتمدت الدراسة على الاستبيان في جمع المعلومات والبيانات ‏من عينة الدراسة التي تكونت من (120) استمارة تم توزيعها على (60) شركة. وبعد توزيع الاستمارات تم استخدام برنامج ‏التحليل الاحصائي ‏‎(spss)‎‏ باستخدام اختبار تحليل الانحدار الخطي المتعدد المتدرج، وقدمت الدراسة إطار نظري يبين أهمية ‏الابتكار التسويقي وممارساته الفعلية في القطاع المبحوث، وتوصلت الدراسة إلى وجود أثر للابتكار التسويقي بأبعاده المختلفة على ‏إيجاد الميزة التنافسية في هذه الشركات وأوصت الدراسة بتوعية الشركات والمستهلكين بأهمية الابتكار في التسويق وتفعيل ‏الأساليب الترويجية في توعية المستهلكين. ‏ Abstract This study aims at investigating the impact of marketing innovation (for product, price, promotion and ‎distribution) on competitive advantage (leadership cost, quality, flexibility, and delivery) in the Jordanian food ‎industry. After presenting the literature review to highlight the importance and significance of marketing innovation ‎and its actual practices in the studied population, a survey questionnaire was used to collect the necessary data, ‎simple and multiple regression were used in analyzing the data 120 questionnaires were distributed on 60 firms. The ‎statistical analysis shows that there is a positive impact of marketing innovation on competitive advantage in the ‎food industry sector. The study recommends that Jordanian firms should be educated about the importance of ‎marketing innovation, and the use of promotional activities to spread this knowledge to consumers.‎ Key words: Marketing innovation, competitive advantage, food industrial companies in Jordan.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1244
Appears in Collections:المجلد(21)، العدد(1)، 2015م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(7) ممدوح الزيادات.rtf1.27 MBRTFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.