DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1229
Title: بنية الإيقاع في شعر ابن الرومي ‏(دراسة اسلوبية احصائية )‏
Authors: عمر وفيـــق صابـــــر, سامي يوسف أبو زيد
Keywords: الكلمات الدالة: البنية، الإيقاع، الشعر، ابن الرومي، الاسلوبية، الاحصاء.‏ key words: structure , rhythm , poetry , Ibn-Al-Rumi
Issue Date: 10-Dec-2014
Abstract: ملخص ‏ تدور بنية الإيقاع في شعر ابن الرومي حول القضايا العروضية والصوتية المتمثلة في أوزانه وقوافيه من جهة، والقضايا ‏المشتركة بين العروض والبلاغة، ومعرفة الموسيقا المتولدة من الحروف والألفاظ والتراكيب من جهة أخرى.‏ فبادئ ذي بدء كان ابن الرومي يستعمل البحور الشائعة في الشعر القديم، وخصوصاً الطويل والبسيط والكامل، وبَدَت ‏البحور المجزوءة كثيرة في شعره. إلا أنه كان يطلب القافية الشاذة في شعره ويركب القوافي النُّفر والحوش، في مقابل القوافي الذلل ‏التي تشكل الجانب الأكبر في ديوانه.‏ وثانياً كان يلتزم أحياناً ما لا يلزمه في القافية، وبسبب ذلك فإنه يعد إرهاصاً لأبي العلاء المعري في لزومياته، وهو على ‏دراية بعيوب القافية، لكنه لم يسلم من الوقوع في مزالقها.‏ وثالثاً هناك قضايا مشتركة في شعره بين العروض والقافية، منها: رد العجز على الصدر، والترصيع، والتطريز وغيرها.‏ وتتضح أخيراً في موسيقاه الداخلية المتولدة من اختيار ألفاظه التي كان يُحدث تلاؤماً بين حروفها، وتراكيبه وموازناته ‏المتتابعة التي يُحدث بها وزناً موسيقاً واحداً.‏ إنّ دراستنا لبنية الإيقاع في شعر ابن الرومي تدور حول أوزانه وقوافيه (الموسيقا الخارجية)، وتناول القضايا المشتركة بين ‏العروض والبلاغة، ومعرفة الموسيقى المتولّدة من الحروف والألفاظ والتراكيب (الموسيقا الداخلية).‏ أما المنهج الذي تم اعتماده في هذه الدراسة فإحصائي من جهة؛ يتعقب القضايا الصوتية و العروضية في شعره، ولكنه ‏تحليلي من جهة أخرى ، يحاول أن يبرز مستواه الفني في بناء هذا الشعر.‏ الكلمات الدالة: البنية، الإيقاع، الشعر، ابن الرومي، الاسلوبية، الاحصاء.‏ Abstract This study deals with the structure of rhythm in Ibn-Al-Rumi poetry. It mainly deals with prosody and ‎sound issues which are represented in their patterns and rhymes in one hand and the issues stemmed out from the ‎interrelationship between prosody and rhetoric, the knowledge of music which are generated by letters, words and ‎structures on the other. ‎ It is worth mentioning that Ibn-Al-Rumi used common meters and rhymes in old poetry specially long, ‎simple and complete meters. Portioned meters (rhythm) appears repeatedly in his poetry, but he used the irregular ‎rhymes and used to construct highly irregular rhymes against the easy going ones which constitute the majority of ‎his collection.‎ ‏Secondly, he sometimes committed himself to what it should not be followed in the rhyme, therefore, he is ‎considered as an echo of Abi-Ala`-Al-Mari despite the fact that he is well aware of the rhyme defects. ‎ Thirdly, there are some interrelated issues in his poetry between rhyme and rhythm such as turning the end to ‎be contrasted with the beginning of the poetic line, studding and embroidery. Finally, it is clear in his internal music, ‎which is generated by the choice of words that makes adequacy between its letters, structure and his consecutive ‎meters with which he makes one solid musical structure.‎ ‎ This study for the structure of rhythm in the poetry of Ibn-Al-Rumi revolves around the meter and the rhythm ‎‎(external music) and addressed the common issues between rhyme and prosody and to identify the music generated ‎by the letters, words and compositions (internal music)as well.‎ ‎ The approach that has been adopted in this study is, in one hand, statistical; i.e. tracking the vocal and rhyme ‎issues in his poetry, but it is analytical on the other hand to highlight the technical level in the composition of his ‎poetry.‎ key words: structure , rhythm , poetry , Ibn-Al-Rumi.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1229
Appears in Collections:المجلد(20)، العدد(4)، 2014م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(8) بحث الدكتور سامي وعمر.doc313 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.