DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1207
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبدالكريم أبو جاموس, عايدة ذيب-
dc.date.accessioned2017-11-29T14:47:51Z-
dc.date.available2017-11-29T14:47:51Z-
dc.date.issued2015-08-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1207-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدّراسة إلى تعرّف أثر برنامج تعليمي قائم على الذكاءات المتعددة في تنمية الوعي البيئي لدى أطفال الرياض في ‏الأردن وفقاَ لمتغيري البرنامج والجنس والتفاعل بينهما.‏ تكون أفراد الدّراسة من أطفال الصف التمهيدي بروضة لؤلؤة طارق البالغ عددهم (60) طفلاً، تم تقسيمهم إلى شعبتين ‏إحداهما تجريبية وأخرى ضابطة عن طريق القرعة وقد انقسمت العينة بالتساوي بين المجموعتين، وقد استخدم الباحثان بطاقة ‏قياس الوعي البيئي لتنمية الوعي البيئي لدى أطفال الرياض، وقد تم التحقق من دلالات الصدق والثبات لجميع الأدوات، وبعد ‏إجراء عملية التحليل الإحصائي توصلت الدّراسة إلى النتائج الآتية:‏  وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ‏‎0.05)‎‏ =α) تعزى لأثر الطريقة في جميع الأبعاد والدرجة الكلية لمقياس ‏الوعي البيئي وكانت الفروق لصالح المجموعة التجريبية.‏  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ‏‎0.05)‎‏ =α) تعزى لأثر الجنس والتفاعل بين الجنس والطريقة في ‏جميع الأبعاد على مقياس الوعي البيئي.‏ الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، الوعي البيئي، أطفال الرياض.‏ Abstract: This study aims at recognizing the impact of a teaching program, which is based on the multi-intelligences in ‎relation with the matter of environmental awareness development and accomplishment incentives in Kindergartens of ‎Jordan regardless of the consequences of their nationalities.The sample members consisted of children of preliminary ‎grade at the Kindergarten of Lowluat Tariq and it consisted of 60 males and females members.‎ The sample was divided into two divisions by using the lot system, one of them is an experimental group and ‎the other one is the controlling group. The researcher used the scale card of environmental awareness, the ‎accomplishment incentive. The indications of validity as well as the firmness of the entire tools were verified. After ‎conducting the statistical analysis, the study finds the following outcomes:‎  There were no statistical differences at ( = 0.05) attributed to the impact on all dimensions and the entire ‎degrees for the environmental awareness and the differences were in favor of the experimental group.‎  There were no statistical differences at ( = 0.05) attributed to the impact on the gender, interaction between ‎the gender and the method in the entire dimensions of the environmental awareness.‎ Key words: Multi-intelligence, environmental awareness, accomplishment incentives, kindergarten.‎en_US
dc.subject الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، الوعي البيئي، أطفال الرياض.‏ Key words: Multi-intelligence, environmental awareness, accomplishment ‎incentives, kindergarten.‎en_US
dc.titleأثر برنامج تعليمي قائم على الذكاءات المتعددة في تنمية الوعي البيئي لدى أطفال الرياض في الأردن.en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(2)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.doc294.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.