DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1203
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorرامي طبيشات-
dc.date.accessioned2017-11-29T14:22:50Z-
dc.date.available2017-11-29T14:22:50Z-
dc.date.issued2015-08-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1203-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى تطبيق الاتصالات الإدارية ودورها بتعزيز أداء العاملين في المستشفيات الحكومية ‏والخاصة في مدينة إربد، وتقديم التوصيات والمقترحات الملائمة لحل المشكلات التي تواجه تطبيق نظام الاتصالات الإدارية، ‏لرفع كفاءة وأداء العاملين وتحسين أدائهم ومخرجات العمل. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وكذلك ‏استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات المتعلقة بالبحث، وتكون مجتمع الدراسة من مجموع العاملين في المستشفيات الحكومية ‏والخاصة العاملة في مدينة إربد يبلغ عددهم (2112) موزعين على (8) مستشفيات. أما عينة الدراسة فتكونت من (420) موظفا ‏من الوظائف التالية: طبيب، ممرض، صيدلاني، مهن طبية مساندة، مهن إدارية، وهو ما يشكل (20%) من مجتمع الدراسة.‏ وأوضحت نتائج تحليل الدراسة أنه لا يوجد تباين في آراء أفراد العينة حول مستوى الاتصالات الإدارية حسب متغيرات ‏الجنس والعمر والمؤهل العلمي وعدد سنوات الخدمة ونوع القطاع.‏ وأثبتت الدراسة أن ثمة تباين في آراء أفراد العينة حول مستوى الاتصالات الإدارية حسب متغير المسمى الوظيفي لصالح ‏فئة التمريض, وأن تباينا في آراء أفراد العينة حول مستوى الأداء في المستشفيات حسب متغير عدد سنوات الخدمة لصالح عدد ‏سنوات الخدمة.‏ ‏*‏ أستاذ مساعد، جامعة اليرموك.‏ وكذلك أثبتت أن ثمة تباينا في آراء أفراد العينة حول مستوى الأداء في المستشفيات الحكومية والخاصة في مدينة إربد ‏تعزى لمتغير نوع القطاع. وفي ضوء نتائج التحليل فإن الدراسة توصي بضرورة الاهتمام بمفهوم الاتصالات الشخصية والعلاقات ‏الإنسانية من قبل القيادات الإدارية في المستشفيات، لأثرها الواضح على الأداء الإضافي, والاهتمام ببيئة العمل وتحسينها لرفع ‏الروح المعنوية للعاملين، وعقد البرامج التدريبية للعاملين في المستشفيات في مجال الاتصالات الإدارية.‏ الكلمات المفتاحية: الاتصالات الإدارية، أداء العاملين، الأداء الرسمي، الأداء الإضافي، المستشفيات الحكومية والخاصة ‏الأردنية.‏ Abstract The purpose of this study was to identify the level of application of managerial communication and its ‎relationship to enhance the performance of employees in government and private hospitals in the city of Irbid. The ‎descriptive analytical method was employed to secure the necessary information for investigating the objectives of ‎this study. A survey questionnaire was used as a tool to collect data for the research. The population of the study ‎was all employees in public and private hospitals operating in the city of Irbid totaling (2112) that spread over (8) ‎hospitals. However, the total of the study sample was (420) based on job titles (doctor, nurse, pharmacist, medical ‎careers support, administrative careers) which represented (20%) of the study population..‎ The findings pointed out that there were different views among respondents about the level of administrative ‎communication variable depending on the job title in favor of nursing category. Furthermore, the findings of the ‎study revealed that there were different views among respondents about performance based on the number of years ‎of service (5 years or less), and also on the type of sector.‎ Therefore, it was recommended that, there is a need to address the concept of personal communications and ‎human relations by administrative leaders in hospitals due to its clear and obvious impact on the work performance, ‎and more attention must be paid to the work environment in order to improve the morale of the workers. Finally, the ‎study recommended that there should be more training courses for workers in the hospitals in the area of ‎administrative communication. Therefore, both sectors must carefully evaluate and adopt the recommendations ‎presented in this study.‎ Key words: Managerial communications, staff performance, in-role performance, extra-role performance, Public ‎and Private Jordanian Hospitals.‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: الاتصالات الإدارية، أداء العاملين، الأداء الرسمي، الأداء الإضافي، المستشفيات الحكومية والخاصة ‏الأردنية.‏ Key words: Managerial communications, staff performance, in-role performance, extra-role performance, ‎Public and Private Jordanian Hospitals.‎en_US
dc.titleقياس أثر دور الاتصالات الإدارية في تعزيز أداء العاملين في المستشفيات الأردنية الحكومية والخاصة في مدينة اربـــد.en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(2)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.doc422 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.