DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1167
Title: الميزة التنافسية في الجامعة الأردنية كما يراها طلبة الدراسات العليا
Authors: خالد السرحان, عبدالله القضاة
Keywords: الكلمات المفتاحية: الميزة التنافسية، الدراسات العليا. ‏ Keywords: Competitive advantage, Graduate Studies.‎‏ ‏
Issue Date: 21-Jun-2016
Abstract: الملخص هدفـت الـدراسة إلى معرفة الميزة التنافسية في الجامعة الأردنية كما يراها طلبة الدراسات العليا، تكون ‏مجتمع الدراسة من طلبة الدراسات العليا في الجامعة الأردنية للعام الدراسي (2015/2016م). وتم اختيار عينة ‏عشوائية ممثلة للمجتمع حجمها (115) طالباً، ولتحليل بيانات الدّراسة، استُخدِمت المتوسّطات الحسابيّة، والانحرافات ‏المعيارية، وتحليل التباين الأحادي، واختبار (ت)، ومعامل بيرسون. وأظهرت نتائج الدّراسة، أن درجة إدراك طلبة ‏الدراسات العليا في الجامعة الأردنية لمفهوم الميزة التنافسية جاءت بدرجة مرتفعة، كما أظهرت النتائج إن أهمية ‏متطلبات بناء الميزة التنافسية من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا في الجامعة الأردنية في المجالين الأول والثاني ‏والرابع متوسط، والمجال الثالث مرتفعة. وكذلك إشارة النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ‏دلالة (‏‎0.05‎‏≥α) لدرجة أهمية متطلبات الميزة التنافسية في الجامعة الأردنية كما يراها طلبة الدراسات العليا فيها ‏تبعاً لمتغير التخصص الأكاديمي، وكذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في باقي المجالات، ‏باستثناء المجالين (الموارد البشرية، وتكنولوجيا ونظم المعلومات)، وأظهرت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة ‏إحصائية عند مستوى دلالـة(‏‎0.05‎‏≥α) لدرجة أهمية متطلبات الميزة التنافسية الجامعة الأردنية كما يراها طلبة ‏الدراسات العليا فيها تبعاً لمتغير المستوى التعليمي، وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في باقي ‏المجالات، باستثناء المجال (البحث العلمي وإنتاج المعرفة). ‏ وفي ضوء تلك النتائج توصي الدراسة متابعة كل ما هو جديد في مجال البحث العلمي وإنتاج المعرفة وتوفير مدرسين على ‏قدر من العلم والمعرفة وتكنولوجيا المعلومات، من أجل زيادة القدرة التنافسية في عصر العولمة وانفتاح الأسواق، وكذلك السعي ‏الجاد نحـو توفير متطلبات الميزة التنافسية باعتبارهـا الدعائم الأساسية للميزة في الجامعات. ‏ الكلمات المفتاحية: الميزة التنافسية، الدراسات العليا. ‏ Abstract The study aimed to find out the competitive advantage in the University of Jordan as seen by graduate ‎students. The study population consisted of graduate students at the University of Jordan for the academic year ‎‎(2015/2016). It was chosen as a random sample representative of the population size (115 students). To analyze the ‎data of the study, the averages, standard deviations, analysis of variance, t-test, and Pearson coefficient were ‎employed. The study results showed that the degree of realization of graduate students at the University of Jordan to ‎the concept of competitive advantage came highly. The results also showed that the importance of the requirements ‎of building a competitive advantage from the viewpoint of graduate students at the University of Jordan in the first, ‎second fourth average, and the third areas is high. It is indicated that there is no statistically significant differences at ‎the level (α≤0.05) for the degree of importance of competitive advantage in the University of Jordan requirements as ‎seen by graduate students depending on the variable of academic specialization. Moreover, there are no statistically ‎significant differences in other areas, with the exception of the human resources and technology and information ‎systems. Statistically significant differences at the level (α≤0.05)‎‏ ‏‎ is found regarding the degree of importance of the ‎competitive advantage requirements of the University of Jordan as seen by graduate students in variable depending ‎on the level of education. In addition, a statistically significant differences are observed in other areas, with the ‎exception of the field of scientific research and the production of knowledge. In the light of these findings. the study ‎recommends follow-up to what is new in the field of scientific research and the production of knowledge and to ‎provide teachers qualified in science and knowledge and information technology in order to increase competitiveness ‎in the era of globalization and open markets. It also recommends to strive for providing a competitive advantage as ‎requirements of the basic pillars of the feature in the universities. ‎ Keywords: Competitive advantage, Graduate Studies.‎‏ ‏
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1167
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(2)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.pdf4.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.