DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1165
Title: استراتيجيات التعلم الإلكتروني: من التقليدية إلى البنائية
Authors: شريف اليتيم
Keywords: الكلمات المفتاحية: استراتيجيات التعلم الإلكتروني، التعلم الإلكتروني التجريبي، التعلم الإلكتروني ‏الاستقصائي، تكنولوجيا التعليم، الميسر الإلكتروني.‏ Key words: Educational Technology, e-learning Strategies, E-moderator, Enquiry e-‎learning, Experiential e-learning.‎
Issue Date: 5-Dec-2016
Abstract: الملخص تتناول الدراسة التحليلية إحدى القضايا التربوية المهمة التي تتمثل في إدماج تقنيات الاتصالات الحديثة‎ ‎في العملية التعليمية ‏بشكل فاعل، وتسعى إلى التركيز على واحدة من‎ ‎ركائز استخدام تكنولوجيا الاتصال الفاعل في التدريس وهي استراتيجية التدريس، ‏وتحاول الإجابة عن التساؤلات الآتية:‏‎ ‎ما الاستراتيجيات التقليدية المستخدمة في التعلم الإلكتروني؟‎ ‎ما الاستراتيجيات البنائية ‏المستخدمة في التعلم الإلكتروني؟ ما المقصود بالتعلمين: الإلكتروني التجريبي والإلكتروني الاستقصائي وما أهميتهما لتدريس ‏العلوم المختلفة؟‎ ‎واعتمدت الدراسة في خطواتها تحليل الأدب التربوي المرتبط بأسئلة الدراسة، واستعراض آخر المعلومات الحديثة ‏حولها، وبدأت‎ ‎بمناقشة‎ ‎أدوار المعلم والطالب في التدريسين الإلكتروني والتقليدي وكيف تطورت أدوار المعلم الإلكتروني في بيئة ‏التعلم البنائية، إلى المرشد والمراقب‎ ‎والمُسهّل والمُيّسر الإلكتروني،‎ ‎وأبرزت أهمية مساعدته‎ ‎في تطوير استراتيجيات نشطة ترتكز ‏على الطالب. كما ناقشت‎ ‎أهمية‎ ‎تطوير‎ ‎استراتيجيات التعلم الإلكتروني انطلاقاً من استراتيجيات التدريس التقليدية،‎ ‎إذ لا يقتصر ‏تطويرها على نقل المعارف والمعلومات فقط بل على تنمية المهارات اليدوية ومهارات البحث والاستقصاء اعتمادًا على ‏استراتيجيتي التعلم الإلكتروني التجريبي‎ ‎والتعلم الإلكتروني الاستقصائي. وخلصت الدراسة في نتائجها إلى‎ ‎تأكيد أهمية تطوير ‏استراتيجيات التعلم الإلكتروني في المؤسسات التعليمية.‏ الكلمات المفتاحية: استراتيجيات التعلم الإلكتروني، التعلم الإلكتروني التجريبي، التعلم الإلكتروني الاستقصائي، تكنولوجيا التعليم، ‏الميسر الإلكتروني.‏ Abstract The Analytical study explores an important educational issue concerning merging the modern communication ‎technology in the educational process in an effective manner. It focuses on teaching strategies as one of the most ‎important aspects of the effective use of communication technology in teaching. It attempts to answer the following ‎questions: What are the traditional learning strategies used at e-learning? What are the e-learning strategies that do ‎not belong to traditional learning strategies? What is the meaning of "experiential e-learning" and its importance to ‎teaching? What is the meaning of "enquiry e-learning" and its importance to teaching? The study began by ‎discussing the role of teachers and students in traditional and e-learning and its development in the educational environment ‎with new roles such as E-Moderators, mentor and facilitator. It highlights to help teachers develop active strategies ‎that focus on students. These strategies should not be limited to the Acquisition of knowledge and information but ‎also include enquiry, manual skills and the development of experimental and thinking skills (experiential e-learning ‎and enquiry e-learning). The result of the study ensures the important of improving e-learning strategies in ‎educational societies. ‎ Key words: Educational Technology, e-learning Strategies, E-moderator, Enquiry e-learning, Experiential e-‎learning.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1165
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(2)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf4.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.